EPN-V2

MAIKT-PM Prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Management
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Through work with the literature and tasks in the course, the students will achieve competence to lead projects on development, research and learning purposes. The tuition is in English if English speaking students attend the course.

Forkunnskapskrav

No prerequisites required.

Læringsutbytte

A student who has completed this course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge on characteristics of projects for development, research and learning purposes
  • has advanced knowledge on leadership and management of projects
  • has overview of techniques and methods for project management

Skills

The student

  • can analyse existing theories of and methods for project management independently as well as in a practical manner
  • can carry out independent work or research on project management in accordance with applicable norms for research ethics

General competence

The student

  • can apply achieved knowledge and skills of project management
  • can communicate about academic issues in the field of project management, both with specialists and the general public

Innhold

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • fagets historie og kan diskutere fagets legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
  • ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
  • fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
  • vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
  • fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
  • formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
  • beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
  • har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

The course is fully net based. The course is organized around a case that will be evolving and unfolding during the course. The students will act as project management consultants in groups of 2-5 students. The course literature will be discussed in net chat meetings.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No requirements.

Vurdering og eksamen

The students will be evaluated according to a portfolio, consisting of a group report from the case work (see above), and a literature-based reflection over achieved learning on project management (3800 words +/- 10 %).

New/postponed exam

New/postponed exam will be organized the same way as the ordinary exam. If a student fails, a revised portfolio may be resubmitted.

Hjelpemidler ved eksamen

Examination support material is permitted.

Vurderingsuttrykk

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Sensorordning