EPN

MAIKT-MASTER Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign. 

Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være basert på et empirisk, teoretisk eller designvitenskapelig forskningsarbeid. 

Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
  • har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
  • har innsikt i aktuelle teorier og resultater i forskning og utvikling i digitalt læringsdesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan undersøke et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
  • kan analysere teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid om digital læringsdesign
  • kan anvende og vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene programmets lærere til enhver tid deltar i. 

Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til tema internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet. 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, støttet av veiledning og seminarer.  

Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:  

  • Deltakelse på seminar der studentene arbeider med prosjektskisse og litteraturgjennomgang.  Prosjektskissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres i løpet av seminaret for masteroppgaven. Omfang: 1500-1800 ord. Prosjektskissen danner grunnlaget for å få oppnevnt en veileder for masteroppgaven. 

  • En versjon av masteroppgaven presenteres for medstudenter seinest i løpet av det semesteret masteroppgaven leveres. Formatet bestemmes ut fra studentens behov.    

·  

Vurdering og eksamen

Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter. 

Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:  

A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale 

B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid 

Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).  

Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %). 

I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.  

Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).  

Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.  

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.  

Ny utsatt eksamen 

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder kan informere sensorene om arbeidet med masteroppgaven, men skal ikke være med på karaktersettingen.