EPN-V2

MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Learning Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
  • har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
  • har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
  • kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
  • kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
  • kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten

Innhold

Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign

  • Elevers og læreres digitale kompetanse
  • Digitalt læringsdesign
  • Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
  • Digitalisering og utdanning
  • Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.

  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
  1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
  1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.

Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.

Vurdering og eksamen

Kurset bygger på emnet Matematikk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.

Sensorordning

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.