EPN

MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Learning Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap 

Studenten 

  • har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv  

  • har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer 

  • har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft 

  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring 

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning  

  • kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder  

 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster 

  • kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring 

  • kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten 

Innhold

Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign 

  • Elevers og læreres digitale kompetanse 

  • Digitalt læringsdesign  

  • Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer 

  • Digitalisering og utdanning 

  • Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt.  Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.  

 

Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen. 

Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema. 

 

  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter. 

  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter. 

  1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter. 

  1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent. 

  1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent. 

 

Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.  

 

Obligatorisk tilstedeværelse 

Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi. 

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.  

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.  

Sensorordning

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.