Studieinfo emne MAIKT-ISL 2023 HØST
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Learning Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere relevante vitenskapelige tekster
kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Innhold
Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign
Elevers og læreres digitale kompetanse
Digitalt læringsdesign
Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
Digitalisering og utdanning
Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.
Sensorordning
Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.