Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Participatory Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen består av to deler:
Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre;studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.
Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.
Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.
Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.
Innhold
- The concepts of participation and design
- The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
- Iterative design and action research
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor;på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Aagoth Storvik
Hjelpemidler ved eksamen
- Innføring i vitenskapsteori.
Forskningsprosessen fra A til Å:
- ;; Tema og problemstilling.
- ;; Litteratursøk.
- ;; Bruk av modeller.
- ;; Design.
- ;; Datainnhenting.
- ;; Analyse og tolkning.
- ;; Validitetsformer.
- ;; Etikk.
- ;; Rapportering og presentasjon.
Kvalitative data:
- ;; Utvalg.
- ;; Intervjuer.
- ;; Analyse og validitet.
Kvantitative data:
- ;; Surveymetoden.
- ;; Bruk av sekundærdata.
- ;; Kort om analyse.
Vurderingsuttrykk
The exam papers are assessed by an internal and an external examiner.
A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
Sensorordning
Dag Jenssen