EPN-V2

MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Participatory Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen består av to deler:

Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre;studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

Innhold

  • The concepts of participation and design
  • The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
  • Iterative design and action research

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor;på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Aagoth Storvik

Hjelpemidler ved eksamen

  • Innføring i vitenskapsteori.

Forskningsprosessen fra A til Å:

  • ­;; Tema og problemstilling.
  • ­;; Litteratursøk.
  • ­;; Bruk av modeller.
  • ­;; Design.
  • ­;; Datainnhenting.
  • ­;; Analyse og tolkning.
  • ­;; Validitetsformer.
  • ­;; Etikk.
  • ­;; Rapportering og presentasjon.

Kvalitative data:

  • ­;; Utvalg.
  • ­;; Intervjuer.
  • ­;; Analyse og validitet.

Kvantitative data:

  • ­;; Surveymetoden.
  • ­;; Bruk av sekundærdata.
  • ­;; Kort om analyse.

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Sensorordning

Dag Jenssen