Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Participatory Design
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studentene skal:
Kunnskap
Studenten
- kan forstå problemløsning ved hjelp av programmering
- kan forstå prinsippene for objektorientert programmering
- har overordnet kunnskap om generelle egenskaper til grunnleggende programmeringsspråk, som programflyt, løkker og valg.
- har grunnleggende kjennskap til Python-programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, klasser, objekter, moduler og vektoriserte beregninger
- kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i produkter og systemer som anvender IKT.
Ferdigheter
Studenten kan
- skrive oversiktlige og lesbare programmer
- dele opp et større problem i flytdiagrammer
- lage løsninger på mindre, virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, grafikk (plot, animasjoner) og lagring/lesing av data fra disk
- konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke og endre disse
- utvikle enkle tester for å verifisere at dataprogrammer fungerer som de skal
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne bruke IKT verktøy til å løse relevante problemstillinger innen maskin, elektronikk og kjemiingeniørfag.
- kjenne til grunnleggende oppbygging av relevante programmer
- kjenne til sårbarhets og sikkerhetsaspekter ved IKT arbeid
Læringsutbytte
Forelesninger og øvinger.
Innhold
Hadi Zahmatkesh
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Innlevering av 2 programmeringsprosjekter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler er tillat.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
The grades pass and fail will be used. See assessment criteria in the programme plan.
Sensorordning
The evaluation will be performed by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to OsloMet guidelines to appointing and use of examiners.