EPN-V2

MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Participatory Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravet omfatter tre komponenter og skal gjennomføres individuelt:

  • Velge ut og definere et utprøvingstiltak knyttet til et tema i emnet som forankres i skoleeiers planverk.
  • Lage utkast til plan og gjennomføring av utprøvingstiltaket i egen praksis.
  • Produsere en rapport som inneholder beskrivelse, analyse og vurdering av utviklingstiltaket (omfang 2000 ord +/-10 %).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene i undervisningsøktene. Ved fravær utover 20 % vil det gis kompensatorisk arbeid. Form og omfang bestemmes av faglærer. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 % samlet undervisningstid.

Forkunnskapskrav

Emnet avsluttes med en 30 minutters individuell muntlig eksamen.

Eksamenen er en individuell muntlig forelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Læringsutbytte

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
  • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

Skills

The student

  • can initiate, organize and perform participatory design projects
  • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

General competence

The student

  • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
  • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
  • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities

Innhold

The concepts of participation and design

  • The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
  • Iterative design and action research

Arbeids- og undervisningsformer

En intern og en ekstern sensor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

See general rules in the programme plan. Students must have the following course work requirements approved before examination. The course work requirements are organized around the project, as three individual deliveries linked to three iterations in an action research:

  • Delivery 1: A sketch of the system, including a definition of the project goal, a description of user groups and user participants, and a brief description of the future system, (300-600 words)
  • Delivery 2: Detailed design, including a description and evaluation of the choice of description techniques and design tools, and a description of needs and proposed solutions (450-750 words)
  • Delivery 3: System prototype: a running application, accessible for co-students and supervisors

Vurdering og eksamen

The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3750 words +/- 10 %.

New/postphones exam: A revised report can be submitted.

Vurderingsuttrykk

The grades Pass and Fail will be used. See assessment criteria in the programme plan.

Sensorordning

The evaluation will be performed by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to HiOA's guidelines to appointing and use of examiners.