EPN-V2

MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Distributed Collaborative Learning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and tutor collaborative learning processes.

  • Læringsutbytte

    Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

  • Innhold

    The following are sub themes of the course: 

    • Concepts of collaboration 
    • Modes of collaboration 
    • DCL (Distributed Collaborative Learning) 
    • Problem-based learning for collaboration 

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om det spesifikke faglige fordypningsområdet
    • kunnskap om relevante kilder for litteratursøk
    • kjennskap til godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
    • kunnskap om ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kunnskap om APA-malens ulike disponeringsmåter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
    • utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
    • gjennomføre ulike former for litteratursøk
    • formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
    • planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
    • innhente og bearbeide data
    • bruke IMRAD-strukturen i rapportering
    • handle i tråd med fagetiske prinsipper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
    • kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
    • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
  • Vurdering og eksamen

    • Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
    • Delta i forskningsgruppemøter (90%)
    • Utarbeide skisse for bacheloroppgaven
    • Delta på organisert veiledning (80 %)

    Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere bacheloroppgaven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Bacheloroppgave, individuell, maksimum 8000 ord

    Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor