Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Distributed Collaborative Learning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
-
Innledning
Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and tutor collaborative learning processes.
-
Læringsutbytte
Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
-
Innhold
The following are sub themes of the course:
- Concepts of collaboration
- Modes of collaboration
- DCL (Distributed Collaborative Learning)
- Problem-based learning for collaboration
-
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om det spesifikke faglige fordypningsområdet
- kunnskap om relevante kilder for litteratursøk
- kjennskap til godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
- kunnskap om ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kunnskap om APA-malens ulike disponeringsmåter
Ferdigheter
Studenten kan
- samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
- utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
- innhente og bearbeide data
- bruke IMRAD-strukturen i rapportering
- handle i tråd med fagetiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
-
Vurdering og eksamen
- Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
- Delta i forskningsgruppemøter (90%)
- Utarbeide skisse for bacheloroppgaven
- Delta på organisert veiledning (80 %)
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere bacheloroppgaven.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Bacheloroppgave, individuell, maksimum 8000 ord
Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor