Programplaner og emneplaner - Student
MAHAB4100 Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coping and Participation in the Rehabilitation Process
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i psykisk helsearbeid - deltidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forelesninger, seminar, selvstudier og gruppearbeid.
Den første uken består av forelesninger om forskning og forskningsmetode, samt oppdeling i grupper, valg av tema og planlegging av prosjektet. Den andre uken består av veiledet gruppearbeid med innsamling og analyse av data. Den tredje uken består av skriving av prosjektrapporten, samt presentasjon og diskusjon.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
- kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
- kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering
- kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
- kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
- kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
- kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.
Vurdering og eksamen
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Hjelpemidler ved eksamen
Det anbefales at disse emnene er bestått:
- SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten
Vurderingsuttrykk
SYK2830A og SYK2830B er 100 % overlappende.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoengs overlapp med MAREH4000 Rehabilitering som kunnskap og praksis, 20 stp.