EPN-V2

MAFYSD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i fysioterapi
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.

Forkunnskapskrav

Alle emner i 1. studieår må være bestått før veileder til masteroppgaven kan oppnevnes.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
  • vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • formidle resultater av egen og andres forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet tilrettelegger for utdyping og videreutvikling av klinisk kompetanse og handlingsrepertoar i psykomotorisk fysioterapi. Det gir grunnlag for å forstå menneskers reaksjonsmønstre ved kriser, og for å vurdere om og hvordan en kan gi individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi til mennesker som har opplevd eller har store livsbelastninger. Emnet omfatter veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og ledelse av opplevelsesorienterte bevegelsesgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i PSYFY6100 og PSYFY6200 må være bestått.

Vurdering og eksamen

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om belastningslidelser, psykiske lidelser og sammensatte tilstander
  • har oppdatert empirisk kunnskap om hvordan mennesker kan reagere i traumatiske situasjoner og om hvordan traumer kan gi symptomer, lidelser og sykdom
  • kan gjøre rede for teorier om gruppedynamikk og gruppeprosesser, og ha innsikt i gruppens betydning for mennesker i traumatiske livssituasjoner
  • kan gjøre rede for og begrunne psykomotorisk fysioterapi i en tverrfaglig kontekst innen psykisk helsearbeid i kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan ut fra kroppslige funn tilpasse psykomotorisk fysioterapi til den enkelte pasients ressurser og grad av belastning
  • har inngående ferdigheter i å utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi der erfarings- og opplevelsesorienterte samtaler inngår
  • kan tilpasse, tilrettelegge og instruere fysisk aktivitet individuelt og på gruppenivå
  • kan ha selvstendig ansvar for bevegelsesgrupper der deltakernes refleksjon over egne kroppslige og følelsesmessige erfaringer vektlegges
  • kan reflektere over erfaringer med gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kan redegjøre for selvstendige vurderinger som en del av flerfaglig utredning av pasienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og vurdere relevante problemstillinger relaterte til kroppsfunn, krisereaksjoner, livshistorie og aktuell livssituasjon hos den enkelte pasient
  • reflektere over etiske problemstillinger
  • ta en aktiv rolle i faglige diskusjoner

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet har tre ukesamlinger.

Praksisstudier

Psykomotorisk fysioterapi

Praksisperiode 2 består av minimum 100 pasientbehandlingstimer. Studentene får gruppeveiledning.

Studenten skal levere refleksjonsnotat til veileder ved sluttvurdering av praksisperioden.

Bevegelsesgruppe

Studenten skal lede én bevegelsesgruppe over åtte ganger à ca. 60 minutter. Antall deltakere i gruppen skal være fem til åtte. Hvis ikke behandlingstedet har egnet rom, må studentene sørge for annet lokale.

Video-opptak

Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.

Vurderingsuttrykk

  • Tre skriftlige oppgaver.
  • Fagnotat som skal inneholde en teoretisk analyse av gruppedynamikk og -prosess.
  • Journal til klinikk i veiledningsgruppen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgrupper og timeplanfestet gruppearbeid.

Sensorordning

For å fremstille seg til eksamen må

  • kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
  • praksisperiode 2 i NPMF være bestått
  • arbeidskravene være godkjent

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over to dager:

  • Dag 1: Undersøkelse av pasient, skriving av journal.
  • Dag 2: Gjennomføre prøvebehandling tilpasset den aktuelle pasienten.