Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapiMasterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Forkunnskapskrav
Ingn forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale.
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
- kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
- grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
- grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd
Ferdigheter
Studenten
- har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
- kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
- kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
- kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
- kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
Hjelpemidler ved eksamen
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.