Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapiMasterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Forkunnskapskrav
Ingn forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale.
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Læringsutbyttene.
Individuell hjemmeeksamen over ca. 3 uker; besvarelse på 3000-3500 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
(Hjelpemidler er ikke definert)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.