Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4300 Kvantitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantitative Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapiMasterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil tematisere ulike forskningsdesign og metoder for innsamling av kvantitative data. Ulike statistiske teknikker og analyse av kvantitativ forskning vil bli vektlagt. Det vil bli gitt en innføring i bruk av statistikkprogrammet SPSS. Dokumentasjon og kommunikasjon av kvantitativ forskning vil også bli tatt opp.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om:
- kvantitative forskningsdesign
- kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
- statistiske metoder.
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk vurdere kvantitative studier
- formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
- utforme et kvantitativt forskningsdesign
- velge relevante målemetoder
- gjøre statistiske beregninger
- analysere resultater.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier.
Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Læringsutbyttene.
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.