Studieinfo emne MAFYSD4100 2018 HØST
MAFYSD4100 Smerte - multidimensjonal vurdering og helsefaglige tiltak Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions
- Studieprogram
-
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.
Forkunnskapskrav
Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
- har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
- har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
- har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende relevante teorier og modeller for smerte
- fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
- kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
- kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
- kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Gjennom undervisningen og aktiv deltakelse på seminarene får studentene veiledning og tilbakemelding på essayet som de skal levere til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Inger arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Læringsutbyttene.
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager: essay med omfang inntil 3000 ord.
Ny eksamen:
Studenter som ikke består ordinær eksamen, skriver nytt essay over 4 uker. For øvrig gjelder samme bestemmelser som for ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.