Programplaner og emneplaner - Student
MAFARPRA Farmasøytisk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Pre-Registration Training
- Studieprogram
-
Masterstudium i farmasi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom praksisstudier i apotek skal studentene opparbeide et grunnlag for å mestre yrkesrollen som provisorfarmasøyt. Praksistiden skal gi studentene trening i å anvende sine kunnskaper og tilegne seg ferdigheter som bare kan læres gjennom praksis. De skal kunne bidra til at helse og livskvalitet fremmes for individ og samfunn gjennom aktiv bruk av sin kompetanse om legemidler på et avansert nivå. Det legges betydelig vekt på kommunikasjon ved farmasifaglig rådgivning, legemiddelgjennomganger og samhandling med annet helsepersonell. Kommunikasjon med sårbare pasientgrupper og utfordringer rundt tverrkulturell kommunikasjon gis spesiell oppmerksomhet. Studentene skal reflektere over egen faglige progresjon og kommende rolle som provisorfarmasøyt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte farmasøytens rolle og betydning i samhandling med andre profesjoner i helsetjenesten
- kan beskrive og drøfte ulike aspekter ved ledelse av apotek og det å være apoteker
- kan kritisk vurdere legemidlers virkninger, bivirkninger og bruk i forebygging og behandling av fysisk og psykisk sykdom
- kan kritisk vurdere problemstillinger knyttet til legemiddelhåndtering, klinisk farmasi og andre farmasøytiske tjenester
- kan gjøre rede for digitale løsninger i helsevesenet og lovmessige utfordringer relatert til dette
- kan drøfte utviklingen av apotekvesenet ut ifra et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, tilpasse og gi råd vedrørende avansert legemiddelterapi og legemiddelhåndtering i samhandling med annet helsepersonell, pårørende og pasient
- kan med høy grad av selvstendighet samarbeide og kommunisere med mennesker med ulik bakgrunn og kulturell tilhørighet
- kan anvende faglige kunnskaper på et avansert nivå for å identifisere og håndtere legemiddelrelaterte problemer, veilede og tilrettelegge for brukermedvirkning ved reseptekspedisjon og salg av legemidler og øvrige apotekvarer som bidrag til å ivareta pasientsikkerheten
- kan kritisk vurdere kvalitetssystemet i apotek
- kan utføre strukturerte legemiddelgjennomganger i samarbeid med annet helsepersonell i helsetjenesten
- kan beherske selvstendig, forsvarlig tjenesteutøvelse i tråd med lover, forskrifter, yrkesetiske retningslinjer og bransjestandarder
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sin farmasøytiske kunnskap med faglig trygghet, både skriftlig og muntlig, til aktuelle grupper og kan dokumentere helsehjelpen
- kan anvende faglige kunnskaper i samhandling med helsepersonell, myndigheter og allmenheten for å bidra til å sikre optimal legemiddelbehandling og likeverdige farmasøytiske tjenester
- kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i farmasøytisk yrkesutøvelse, vise respekt for brukere av farmasøytiske tjenester og gi veiledning som ivaretar brukernes integritet og rettigheter
- kan reflektere kritisk over egne begrensninger og være bevisst eget arbeid, egen profesjon og farmasøytens rolle i apoteket, samfunnet og i samarbeid med annet helsepersonell
- kan bruke observasjoner og erfaringer fra apotek som grunnlag for å utvikle egen lederrolle
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter to måneder veiledet praksis i apotek. I tillegg omfatter arbeids- og undervisningsformene forelesninger og seminarer med oppgaveløsning. Digitale læringsressurser brukes aktivt i emnet.
Det legges også opp til diskusjoner mellom utdanningen, praksisveiledere og studenter via digitale verktøy. Studentene får tett oppfølging av veileder i apoteket og har jevnlige faglige veiledningsmøter.
Underveis i praksisperioden arbeider studentene individuelt med skriftlige oppgaver relatert til praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå del 1 praksis:
- obligatoriske oppgaver knyttet til praksis, som definert i praksishefte
Merk at det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.
Vurdering og eksamen
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- ta utgangspunkt i definisjonene til å bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
- bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger og taylorpolynomer
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, arealmoment, volum og buelengde
- løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
- gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
- finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
- regne med komplekse tall
Ferdigheter
Dette krever at studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
- sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
- drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- vurdere resultater fra numeriske beregninger og forstå grunnleggende numeriske algoritmer som bruker tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende, og forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
Sensorordning
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minst tre individuelle innleveringer basert på bruk av programvare.
Emneoverlapp
Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 timer.
[Tidligere:Individuell skriftlig eksamen på tre timer.]
Eksamensresultat kan påklages.
Ny/utsatt eksamen går som individuell skriftlig skoleeksamen på 3 timer.