Programplaner og emneplaner - Student
MAFAR4300 Development and Manufacturing of Medicinal Products Course description
- Course name in Norwegian
- Utvikling og produksjon av legemidler
- Study programme
-
Master´s Programme in Pharmacy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.
Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.
Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.
Required preliminary courses
En viktig arbeidsform i dette emnet er ulike FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper og/eller universitetsbarnehager. Studentene skal gjennom dialog med forskergruppene/ universitetsbarnehagene få innsikt i ulike sider ved forskningsprosesser. Arbeidet kan for eksempel ta utgangspunkt i forskningsspørsmål, design eller forskningsskisser, samtaler, innsamling og / eller analyse av forskningsdata, utvikling av vitenskapelige tekster, forskningsseminar og formidling. Videre inngår forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet og/eller i universitetsbarnehager.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Krav om deltakelse på faglige aktiviteter
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn èn samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Assessment
Bestått- Ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Forskningsdesign
- Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
- Forskningsetikk
- Forskerroller
- Rammevilkår for FoU-arbeid
- Digitalisering av forskningsprosesser
- Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
- Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
- Barnehagen som felles FoU-arena
- FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
- Formidling og anvendelse av FoU-arbeid
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
None.