EPN

MAFAR4200 Pasientrettet behandling og helsekompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Patient-Centered Treatment and Health Literacy
Studieprogram
Masterstudium i farmasi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studentene kompetanse i å bidra i pasientrettet farmakologisk behandling med fokus på sårbare pasientgrupper som barn og unge, gravide, eldre og kronisk syke.  Emnet inneholder temaer som farmakologisk variasjon (farmakodynamikk og -kinetikk), pasientsikkerhetsaspekter og individualisert behandling med legemiddelmonitorering. Emnet omhandler også bruk av farmakogenetiske analyser, kompleks farmakoterapi, kompatibilitet og administrering av legemidler i infusjonsvæsker og bruk av radioaktive preparater. I tillegg vil emnet gi studentene forståelse for helsekompetanse («health literacy»). Forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk vil også være et sentralt tema, i tillegg til ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • kan kritisk vurdere legemidlers effekter, bivirkninger og bruk i forebygging og behandling av ulike sykdommer på en pasientrettet måte
  • kan analysere problemstillinger knyttet til legemiddelhåndtering, klinisk farmasi og andre farmasøytiske tjenester
  • kan drøfte årsaker til farmakologisk variasjon i avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå
  • kan kritisk vurdere krav til datainnsamling og dokumentasjon av kliniske utprøvninger av legemidler
  • kan vurdere farmasøytiske problemstillinger knyttet til administrasjon av legemidler i infusjonsvæsker
  • kan drøfte betydningen av hvordan variasjon i helsekompetanse kan påvirke ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
  • kan drøfte betydningen av forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk i et individ- og samfunnsperspektiv
  • kan analysere og drøfte ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan følge opp pasienter med avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå for optimal farmakoterapi
  • kan identifisere årsaker til variasjon i farmakokinetikk og -dynamikk og foreslå løsninger på avanserte teoretiske og praktiske farmasifaglige utfordringer
  • kan belyse problemstillinger knyttet til avansert farmakoterapi hos spesielle pasientgrupper som barn, gravide/ammende og eldre
  • kan bidra med råd om legemiddelhåndtering og anvende avansert farmakoterapi i samhandling med annet helsepersonell, pårørende og pasienter
  • kan kritisk evaluere avanserte farmasøytiske tjenester som bidrar til optimal farmakoterapi og pasientsikkerhet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til internasjonal forskningslitteratur og ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer på en selvstendig måte
  • kan anvende sentrale statistiske og epidemiologiske metoder

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan evaluere og formidle farmasifaglige problemstillinger, analyser, forskningsresultater og konklusjoner til annet helsepersonell på en strukturert måte
  • kan formidle evidensbasert kunnskap til helsepersonell, legemiddelbrukere og allmennheten
  • kan bidra til optimal legemiddelbehandling for den enkelte pasient og pasientgrupper gjennom tverrfaglig samarbeid
  • kan bidra i tverrprofesjonell samhandling om nye og innovative behandlingsmuligheter
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i faglig ledelse
  • kan bidra til utvikling av faget og farmasøytens rolle i samfunnet og i internasjonalt samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger og studentaktive seminarer med bruk av omvendt undervisning, digitale læringsressurser som medisinske databaser og oppslagsverk og arbeid med gruppebaserte case-oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • Presentasjon av to caseoppgaver i grupper på 4-5 studenter

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Ingen.