Studieinfo emne MAFAR4200 2023 HØST
MAFAR4200 Pasientrettet behandling og helsekompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Patient-Centered Treatment and Health Literacy
- Studieprogram
-
Masterstudium i farmasi
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studentene kompetanse i å bidra i pasientrettet farmakologisk behandling med fokus på sårbare pasientgrupper som barn og unge, gravide, eldre og kronisk syke. Emnet inneholder temaer som farmakologisk variasjon (farmakodynamikk og -kinetikk), pasientsikkerhetsaspekter og individualisert behandling med legemiddelmonitorering. Emnet omhandler også bruk av farmakogenetiske analyser, kompleks farmakoterapi, kompatibilitet og administrering av legemidler i infusjonsvæsker og bruk av radioaktive preparater. I tillegg vil emnet gi studentene forståelse for helsekompetanse («health literacy»). Forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk vil også være et sentralt tema, i tillegg til ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere legemidlers effekter, bivirkninger og bruk i forebygging og behandling av ulike sykdommer på en pasientrettet måte
- kan analysere problemstillinger knyttet til legemiddelhåndtering, klinisk farmasi og andre farmasøytiske tjenester
- kan drøfte årsaker til farmakologisk variasjon i avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå
- kan kritisk vurdere krav til datainnsamling og dokumentasjon av kliniske utprøvninger av legemidler
- kan vurdere farmasøytiske problemstillinger knyttet til administrasjon av legemidler i infusjonsvæsker
- kan drøfte betydningen av hvordan variasjon i helsekompetanse kan påvirke ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
- kan drøfte betydningen av forholdet mellom helseøkonomiske prinsipper og rasjonell legemiddelbruk i et individ- og samfunnsperspektiv
- kan analysere og drøfte ledelse og ulike lederroller i farmasøytisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten
- kan følge opp pasienter med avansert legemiddelbehandling på individ- og gruppenivå for optimal farmakoterapi
- kan identifisere årsaker til variasjon i farmakokinetikk og -dynamikk og foreslå løsninger på avanserte teoretiske og praktiske farmasifaglige utfordringer
- kan belyse problemstillinger knyttet til avansert farmakoterapi hos spesielle pasientgrupper som barn, gravide/ammende og eldre
- kan bidra med råd om legemiddelhåndtering og anvende avansert farmakoterapi i samhandling med annet helsepersonell, pårørende og pasienter
- kan kritisk evaluere avanserte farmasøytiske tjenester som bidrar til optimal farmakoterapi og pasientsikkerhet
- kan analysere og forholde seg kritisk til internasjonal forskningslitteratur og ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer på en selvstendig måte
- kan anvende sentrale statistiske og epidemiologiske metoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan evaluere og formidle farmasifaglige problemstillinger, analyser, forskningsresultater og konklusjoner til annet helsepersonell på en strukturert måte
- kan formidle evidensbasert kunnskap til helsepersonell, legemiddelbrukere og allmennheten
- kan bidra til optimal legemiddelbehandling for den enkelte pasient og pasientgrupper gjennom tverrfaglig samarbeid
- kan bidra i tverrprofesjonell samhandling om nye og innovative behandlingsmuligheter
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i faglig ledelse
- kan bidra til utvikling av faget og farmasøytens rolle i samfunnet og i internasjonalt samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger og studentaktive seminarer med bruk av omvendt undervisning, digitale læringsressurser som medisinske databaser og oppslagsverk og arbeid med gruppebaserte case-oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
- Presentasjon av to caseoppgaver i grupper på 4-5 studenter
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
Emneoverlapp
Ingen.