EPN-V2

MAFAR4100 Innovasjon i helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation within Healthcare
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for strukturoppklaring og struktur-aktivitetsforhold til ulike legemiddelkandidater
  • kan drøfte særskilt hensiktsmessige fremstillings- og formuleringsstrategier for biologiske og radioaktive legemidler
  • kan redegjøre for relevante analytiske metoder og relevant molecular engineering som benyttes i utvikling og produksjon av biologiske legemidler
  • kan gjøre rede for krav til dokumentasjon med hensyn til legemidlers kvalitet (FDA / EMA) i forbindelse med søknad om markedsføringstillatelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere og anvende ny kunnskap om legemidlers struktur-aktivitetsforhold til å utvikle nye legemidler
  • kan anvende relevant lovverk om kvalitetssikring ved produksjon, oppbevaring og distribusjon av legemidler med særlig fokus på biologiske og radioaktive legemidler
  • kan identifisere og belyse typisk kritiske trinn ved fremstilling og formulering av biologiske og radioaktive legemidler
  • kan anvende metoder for analyse og kvalitetskontroll av råvarer til biologiske- og radioaktive legemidler såvel som bruksferdige legemidler, samt vurdere hvordan avvik påvirker legemidlenes kvalitet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsutvikling ved legemiddelfremstilling
  • kan bidra i utviklingsprosessen av et legemiddel frem til markedsført produkt og imøtekomme samfunnets medisinske behov, både nasjonalt og internasjonalt, i en bærekraftig utvikling

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, studentaktive seminarer samt prosjektarbeid og annet gruppearbeid. Det vil også være praktisk trening med laboratoriearbeid. Faglige diskusjoner med medstudenter og lærere vektlegges.

I prosjektarbeidet skal studentene jobbe gruppevis med å vurdere relevante originalartikler som omhandler legemiddelutvikling.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
  • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
  • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
  • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
  • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
  • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
  • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
  • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
  • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
  • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
  • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
  • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
  • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
  • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-5 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 4-5 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal innledningsvis presentere eget innovasjonsprosjekt som en «salgspitch», med påfølgende utspørring og diskusjon mellom gruppen og sensorene. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

  • Prosjektplan/forretningsplan (se arbeidskrav).
  • Prosjektpresentasjon

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Det blir satt én felles karakter for gruppen.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.