EPN-V2

MAFAR4100 Innovasjon i helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation within Healthcare
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i farmasi / Masterstudium i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten  

  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
  • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
  • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
  • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
  • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
  • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
  • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
  • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
  • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
  • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
  • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
  • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
  • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer 
  • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-5 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Hjelpemidler ved eksamen

10 studiepoeng overlapp med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Det blir satt én felles karakter for gruppen.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.