EPN-V2

MAFAR4100 Innovasjon i helse Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet er en introduksjon til innovasjon som skal inspirere til nytenkning og gi studentene en oversikt over en verktøykasse de kan benytte i innovasjonsprosesser. Studentene skal få en forståelse for hva som skal til for å lykkes med et innovasjonsprosjekt.

    Studentene skal lære å utforme samt teste ut et verdiforslag, og de skal lære hvordan de kan løse et problem innen helse med nye løsninger. Emnet favner både kommersiell og ikke-kommersiell innovasjon.  Emnet har som mål å bidra til en styrket innovasjonsforståelse og innovasjonskultur.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i farmasi / Masterstudium i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten  

    • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
    • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
    • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
    • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
    • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
    • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
    • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
    • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
    • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
    • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
    • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

    Generell kompetanse  

    Studenten 

    • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
    • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
    • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
    • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer 
    • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-5 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
    • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
    • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-5 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

  • Vurdering og eksamen

    Muntlig eksamen i gruppe på 4-5 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal innledningsvis presentere eget innovasjonsprosjekt som en «salgspitch», med påfølgende utspørring og diskusjon mellom gruppen og sensorene. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke.

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The purpose of the master’s thesis is for the student to conduct an independent, scholarly work. During the work on the master’s thesis, the student is expected to demonstrate the ability to investigate a delimited topic using scientific methods over a limited period of time. The thesis must be based on one or several issues within the thematic field of the master programme: the relationship between education and development in the South, social conditions in the South in a broader context, and relations between the North and the South.

    ;

    The work on the master’s thesis forms the core of the programme, and the academic training must be seen in light of this. The master’s thesis gives the student the opportunity to document his/her competence at a higher level and make a contribution to the production of knowledge in the field. The work on the thesis is intended to help the student to read research results in a critical and reflective manner, develop scientific and methodological skills, and encourage independent research work and innovation. This should enable the student to see his/her contribution in a wider context, to develop the ability to assess and take a stance on other people’s scholarly contributions, also when this means using other scientific methods and theoretical approaches than those they have chosen to specialise in themselves.

  • Vurderingsuttrykk

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has in-depth knowledge in his/her research field of clear relevance to international education and social conditions in the South
    • masters relevant philosophy of science and methodology in his/her field
    • is capable of making a critical and research-based assessment of his/her field's knowledge base

    ;

    Skills

    The student

    • is capable of planning and carrying out a research project
    • is capable of arguing for and explaining academic points of view in his/her own field, both orally and in writing
    • is capable of contributing to the development of new research-based knowledge in his/her field
    • is capable of conducting research studies of relevant connections in the field

    ;

    General competence

    The student

    • is capable of disseminating research-based knowledge in the field both orally and in writing
    • is capable of contributing knowledge to the development of his/her field
    • is capable of identifying needs for new knowledge that is relevant to international education and social conditions in the South
  • Sensorordning

    -