EPN-V2

MAERGD4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative methodology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
    • inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
    • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
    • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
    • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
    • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative og prosjekter
    • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord.

    Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.