Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4300 Kvantitativ forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantitative methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid innen journalistfaget og skal gjennomføres enten som en teoretisk (1.) - eller en praktisk/teoretisk (2.) oppgave.
1. Den teoretiske masteroppgaven er en vitenskapelig undersøkelse av teoretisk og/eller empirisk art; den representerer et selvstendig forskningsarbeid utført under veiledning. At studenten skal forholde seg til journalistfaglige problemstillinger kan bety
- spørsmål knyttet til journalistisk materiale (tekst i vid forstand)
- spørsmål knyttet til journalistisk profesjonsutøvelse (metode)
- spørsmål knyttet til journalistisk etikk
- spørsmål som knytter sammen andre felt med journalistikk (for eksempel globaliseringsstudier, kjønnsstudier, språkstudier, medieantropologi)
2. Den praktiske/ teoretiske oppgaven er et avansert journalistisk arbeid koplet med forskningsteoretisk og metodisk refleksjon.
Den praktiske produksjonen er beregnet for et journalistisk medium.
Den teoretiske delen kan være en kritisk-teoretisk refleksjon over produktets tilblivelse og dets mottakelse og/eller over språk, virkemidler og tema. Den teoretiske refleksjonen skal være fundert i journalistfagets vitenskapelige teori og metode.
Den praktiske og den teoretiske delen er knyttet sammen ved at den praktiske delen brukes som materiale for den teoretisk-analytiske refleksjonen i den skriftlige delen.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- kvantitative forskningsdesign
- kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
- statistiske metoder
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere kvantitative studier
- formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
- utforme et kvantitativt forskningsdesign
- velge relevante målemetoder
- gjøre statistiske beregninger
- analysere resultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over 10 uker. Besvarelse på ca 2500 ord.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.