EPN-V2

MAERGD4300 Kvantitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Quantitative methodology
Studieprogram
Masterstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid innen journalistfaget og skal gjennomføres enten som en teoretisk (1.) - eller en praktisk/teoretisk (2.) oppgave.

1. Den teoretiske masteroppgaven er en vitenskapelig undersøkelse av teoretisk og/eller empirisk art; den representerer et selvstendig forskningsarbeid utført under veiledning. At studenten skal forholde seg til journalistfaglige problemstillinger kan bety

  • spørsmål knyttet til journalistisk materiale (tekst i vid forstand)
  • spørsmål knyttet til journalistisk profesjonsutøvelse (metode)
  • spørsmål knyttet til journalistisk etikk
  • spørsmål som knytter sammen andre felt med journalistikk (for eksempel globaliseringsstudier, kjønnsstudier, språkstudier, medieantropologi)

2. Den praktiske/ teoretiske oppgaven er et avansert journalistisk arbeid koplet med forskningsteoretisk og metodisk refleksjon.

Den praktiske produksjonen er beregnet for et journalistisk medium.

Den teoretiske delen kan være en kritisk-teoretisk refleksjon over produktets tilblivelse og dets mottakelse og/eller over språk, virkemidler og tema. Den teoretiske refleksjonen skal være fundert i journalistfagets vitenskapelige teori og metode.

Den praktiske og den teoretiske delen er knyttet sammen ved at den praktiske delen brukes som materiale for den teoretisk-analytiske refleksjonen i den skriftlige delen.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • kvantitative forskningsdesign
  • kvantitative metoder for datainnsamling og analyse
  • statistiske metoder

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere kvantitative studier
  • formulere et forskningsspørsmål som lar seg besvare med kvantitativ metode
  • utforme et kvantitativt forskningsdesign
  • velge relevante målemetoder
  • gjøre statistiske beregninger
  • analysere resultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante kvantitative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvantitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle kvantitative faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, seminar i datalaboratorium, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over 10 uker. Besvarelse på ca 2500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.