EPN-V2

MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions in Everyday Life and Work
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Forkunnskapskrav

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om hvordan hverdags- og arbeidsliv kan forstås ut fra aktivitetsvitenskap og teorier om aktivitet
    • oversikt over forskningsmetoder anvendt innen intervensjonsforskning rettet mot hverdags- og arbeidsliv
    • inngående kunnskap om ulike perspektiver for å forstå hverdags- og arbeidslivet i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
    • inngående kunnskap om fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltagelse
    • inngående kunnskap om relasjoner mellom hverdags- og arbeidsliv
    • inngående kunnskap om enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende kunnskapsgrunnlaget for ergoterapi og aktivitetsvitenskap til intervensjonsutvikling og forskning på hverdags- og arbeidsliv
    • analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til hverdags- og arbeidsliv
    • anvende forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for hverdags- og arbeidsliv
    • kritisk analysere relasjonen mellom profesjonell intervensjonspraksis, -empowerment-, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis
    • kritisk vurdere og bruke resultater fra primær- og sekundær intervensjonsforskning for å fremme deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
    • utvikle kunnskap om enkeltintervensjoner og -programmer som bruker tilrettelegging for å fremme deltagelse i hverdags- eller arbeidsliv
    • analysere intervensjonsbeslutninger i relasjon til kontekst, etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle forskningsresultater til medstudenter, kolleger og allmennheten
    • reflektere kritisk over hvilken betydning aktivitetsmønster, livsstil, kultur, alder, sosial tilhørighet og kjønn har for deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave som skal leveres til eksamen; se Vurdering nedenfor. Den skriftlige oppgaven er å utarbeide prosjektskisse for masteroppgaven. Studentene får veiledning i grupper av faglærer på oppgaven, og de oppfordres til å samarbeide for å drøfte og gi tilbakemeldinger på hverandres oppgaver underveis. Videre får de to timer individuell veiledning av en ansatt ved ergoterapiutdanningen, fortrinnsvis den som senere skal veilede studenten på masteroppgaven. Disse to timene går av de 25 timene som er avsatt til veiledning på masteroppgaven.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen: skriftlig oppgave med omfang 5000-6000 ord inkludert referanser.

    Tidspunkt: Arbeidet med oppgaven pågår gjennom hele emnet. Innlevering i 2. semester.

    Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.