Programplaner og emneplaner - Student
MAEND4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Heating and cooling in buildings
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):
Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt
Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving
Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:
Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.
Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:
I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.
I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
-
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- is familiar with the uniqueness and history of oral storytelling
- has basic knowledge of central artistic methods and theories in oral storytelling
- has knowledge of narratives, forms of expression and artistic tools
- has knowledge of the connection between processes in target groups, contemporary time and narratives
- has knowledge of artistic practice as exploration of oral storytelling
- is familiar with artistic research as a research method
- has insight into relevant results from research and development work in a national and international perspective
- Skills
The student
- can make their own artistic choices based on the uniqueness of oral storytelling
- can develop and carry out storytelling performances for different target groups
- can master relevant artistic tools through performance in oral storytelling
- can document and discuss their own professional practice in oral storytelling and adjust this under supervision
- can facilitate storytelling projects for specific target groups
- can assess their own efforts as a storyteller in artistic practice
- can develop their own storytelling practice in an artistic context
- can use research as a basis for their own storytelling practice
General competence
The student
- can plan and carry out artistic projects and assess relevant issues based on the uniqueness of oral storytelling
- can use and evaluate artistic tools in the development of an individual artistic project
- can reflect on and explain their own and others' artistic choices in a storytelling performance
- can analyse, discuss and communicate their own and others' work in oral storytelling
- can use oral storytelling as a method in a public context based on ethical and aesthetic criteria
- can independently use forms of documentation as a basis for further discussion in oral storytelling
- can reflect, analyse and discuss artistic choices and contribute to the development of good storytelling practice
- can disseminate central themes from oral storytelling both in writing, orally and through relevant forms of expression
-
Læringsutbytte
The learning takes place in cooperation with others. It therefore presupposes that the student, in general, is present and familiar with the content of the teaching. The course is highly process-oriented and based on the students' own activity. The course places emphasis on the practical aspects of the field by allowing the student to tell stories and lay the foundations for storytelling situations.
During the program, the student will encounter the following teaching methods
- Courses/workshops
- Seminars
- Artistic project work
- Instruction
- Self-study
- Oral and artistic presentations
- Artistic lectures
- Lectures
- Performances
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.
-
Vurdering og eksamen
All coursework requirements and compulsory attendance must be met and assessed to be approved before the students can prepare for the exam.
Coursework requirements
- Planning, implementation and presentation of 10 hours oral storytelling practice, carried out individually
- eight informal oral storytelling sessions in the local area and one brief log presented through a digital medium.
- three oral storytelling storytelling performances in a public context
- prepare a written note discussing their own experience, as well as observation of storytellers against theory
- Observe five storytelling performances with professional storytellers
The coursework requirements are considered approved / not approved. Not approved cousework requirements can be improved and prepared for reconsideration.
Compulsory attendance in teaching:
Students can have no more than 20% absence in teaching and supervision situations where there is a requirement for attendance. including:
artistic practice
public storytelling performances
instruction
See the syllabus for more information on compulsory teaching and supervision.
-
Hjelpemidler ved eksamen
To sensorer, hvor minst en er ekstern sensor.
-
Vurderingsuttrykk
Passed DT1000 Drama and Theatrecommunication or equivalent and DT2000 Dramaturgy or equivalent for students in bachelorprogramme.
-
Sensorordning
The programme is divided into three main areas where great importance is placed on developing the students' artistic and academic professionalism in storytelling. These areas are as follows:
- artistic practice
- performance
- theory
Compulsory work assignments are attached to each of the areas.