EPN-V2

MAEN5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
  • kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. og 2. lov
  • har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
  • Har kunnskap om periodesystemet og oppbygging av atomer
  • Forstår enkle kjemisk reaksjonslikninger
  • Har kunnskap tilstandslikningen for ideelle gasser
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i molekyler
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i halvledere og metaller
  • Forstår hva som menes med kjemisk likevekt
  • Har grunnleggende kunnskaper i elektrokjemi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
  • kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
  • Kan utføre støkiometriske beregninger for en gitt kjemisk likevekt
  • Kan bruke tilstandslikningen for ideelle gasser i beregninger
  • Kan utføre enkle beregning for galvaniske celler og elektrolyse celler

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger
  • Kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske kjemiproblemstillinger

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

· has knowledge of the sustainability concept and is able to identify common environmental impacts from buildings, structures and infrastructures

· has knowledge of the drivers behind the development and implementation of sustainability assessments

· has in-depth knowledge of life-cycle methodology, with the focus on system limits, service life and functional units

· is capable of recommending relevant standards, guidelines and commercial methods for sustainability assessments and life-cycle analyses.

Skills:

The student is capable of:

· comparing methods for assessing the environmental performance of civil engineering solutions

· applying regulations, relevant standards, guidelines and commercial methods in the performance of sustainability assessments and life-cycle analyses of buildings, structures and infrastructures

· performing calculations and documentation of greenhouse gas emissions in a life-cycle perspective for buildings, structures and infrastructures

· using spreadsheet tools and BIM-based software for the collection, processing, sharing and presentation of relevant information in interdisciplinary assessments

· choosing appropriate civil engineering solutions based on sustainability and life-cycle assessments

General competence:

The student is capable of

· analyzing complexity and assessing the scope of possibility for design and construction to achieve sustainable solutions

· cooperating in groups on a real, interdisciplinary task

· presenting academic results and evaluations in a scholarly manner.

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching will consist of a combination of lectures, discussions, and inspection of building projects. Lectures provide the necessary knowledge for understanding climate and environmental issues, as well as life cycle approaches and systems thinking. Practical use of tools and software is taught to enable students to collect information, for calculations and assessments, and to present solutions in written reports.

The students work on a project in teams of 2-4 and are tasked with developing sustainable solutions.

If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

One knowledge test must be completed and approved in order for the students to submit their project.

If the knowledge test has not been approved, the student will be given the opportunity to submit a new one by a given deadline.

Vurdering og eksamen

Exam Format: Project Report

Project report prepared in groups of 2-4 students, approx. 20-30 pages.

The exam can be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F.

Sensorordning

To sensorer, hvorav minst en ekstern.