Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Forkunnskapskrav
Masteroppgaven bygger på alle emner fra foregående semestre eller tilsvarende kompetanse. Studenten må ha bestått minst 80 av 90 studiepoeng og må ha bestått alle emner som er relevant for valgte masteroppgaver for å ha har rett til veiledning med tilhørende arbeidskrav.
Læringsutbytte
Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved at studenten gjør riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder. Etter å ha gjennomført masteroppgaven har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
- har inngående kunnskap om relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
- har inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante vitenskapelige teorier og metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier
- kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger
- kan foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag
- vet hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
- kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur
- kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater
- har bevissthet om følgende faktorer:
- hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling
- profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
None
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individual written exam in three hours
Exam results can be appealed.
In the event of a new and postponed individual written examination, the oral examination form may be used. If an oral examination is used for a new and postponed examination, this cannot be appealed.
Vurdering og eksamen
- Aids attached to the exam paper.
- Handheld calculator that does not communicate wireless. If the calculator has the possibility of storage in the internal memory, the memory must be deleted before the exam. Sampling can be done.
Hjelpemidler ved eksamen
Graded scale A-F
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer, hvorav minst en ekstern.