Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5900 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
-
Introduction
The master's thesis will take the form of individual, independent, supervised research or development work in one of the key subject areas of the Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings. The master's thesis must apply scientific theories and methods, and the result must contain elements of new knowledge or new methods. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
-
Required preliminary courses
The Master's thesis is based on all subjects from previous semesters or similar competences. The student must have passed at least 80 out of 90 credits and must have passed all the topics relevant to the chosen master's thesis in order to be entitled to supervision with related work requirements.
-
Learning outcomes
The master's thesis will be related to energy and environment in buildings by the student making the right choice of system and technology solutions. The thesis can promote the development of new solutions and technologies, and can be carried out either in an academic environment or in connection with business. The master's thesis should be a specialization in one or a synthesis between several of the core areas of the master's degree. After completing the master's thesis, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of a specialised field in the area of energy and environment in buildings
- has in-depth knowledge of relevant acts and regulations on energy and environment in buildings
- has in-depth knowledge of theories of relevance to the topic of the master's thesis
Skills
The student
- is capable of using relevant scientific theories and methods in research and development projects, either in a professional context or in further studies
- is capable of critically assessing the analytical methods and simulations chosen and their limitations, and collecting data to provide a basis for the decisions to be made
- is capable of collecting data to provide a basis for the decisions to be made
- is capable of carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
- is capable of formulating arguments in the field
General competence
The student
- has an understanding of the importance of the indoor and outdoors environment to people's everyday lives
- know how scientifically based knowledge can be applied in a systematic and critical way to map, formulate and analyze a current issue in the field.
- can obtain and interpret results from recent research literature
- can present issues in the field of study, written and oral, with a view to critical analysis of measurement data and research results
- has awareness of the following factors - how research can contribute positively to the development of society - professionalism, ethical conduct and tolerance in execution of work
-
Teaching and learning methods
Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.
Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i andre teaterformer. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.
Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.
Bevegelsesteater er et av valgemnene i bachelorløpet Drama- og teaterkommunikasjon.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.
-
Course requirements
Læringsutbytte:
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bevegelsesteatrets kunstneriske ståsted i samtiden
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom aktører, rom og publikum
- kjenner til historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteateret som referanse for egen skapende virksomhet
- kjenner til fagets egenart og anvendelse gjennom ulike medier
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid samt nytenkning innenfor fagområdet bevegelsesteater
- kjenner til bevegelsesteatrets didaktiske retningen
Ferdigheter
Studenten
- kan fremstille bevegelsesaktører til scenisk bruk
- kan fremstille sceniske rom for bevegelsesteater
- kan utvikle egen dramaturgisk og visuell forståelse for bevegelsesteater
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk skapende arbeid
- har kompetanse i å anvende kilder, formidle begreper og grunnleggende teorier innen bevegelsesteater.
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere bevegelsesteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan drøfte eget skapende arbeid og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
-
Assessment
Emnet er et fulltidsstudium på dagtid. Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Studenten må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø. Det legges stor vekt på ensemblearbeid.
Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk.
Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal vise fagets egenart gjennom forskjellige visninger. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere, som å oppleve og skape bevegelsesteater. Emnet fokuserer på arbeid fra tekst til bevegelse.
Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning og instruksjon i undervisningen, i prosessen med bevegelsesfaget og med produktet av bevegelsesteatret.
Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops), med drøfting og utprøving av ideer i plenum. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering av studentens bevegelsesuttrykk.
Emnet er påvirket av forskjellige retninger innen fysisk teater og danseteater og utviklingen gjennom postdramatisk dramaturgi. Det bygger på Rudolf Labans teorier og tanker om fridansen og det å skape et dynamisk rom. Emnet bunner i dansefaget og videreutvikler bevegelsesfaget innenfor dramautdanningen.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Delta aktivt i følgende underaktiviteter som en del av undervisningen og det selvstendige arbeidet:
- Workshops- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- Overvære minst 4 profesjonelle forestillinger relatert til faget.
- Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
- Utarbeiding av to koreografi-regikonsepter
- Utarbeids og visning av to sceniske presentasjoner.
- Innlevering av teoretisk oppgave som reflekterer historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteater opp mot sentral teori, omfang 500-1000 ord. Og en muntlig fremstilling av oppgaven for medstudenter.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
-
Grading scale
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell
En solo-visning av ca. 5 - 10 minutters varighet med etterfølgende muntlig samtale. Et skriftlig notat med kandidatens kunstneriske valg for visningen leveres i forkant.
Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell
Utviklingsoppgaven skal drøfte en selvvalgt problemstilling innenfor fagets bevegelsesteater. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.
Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Det gis tre ukers forberedelsestid. Gruppens skriftlige koreografi-regikonsept innleveres i forkant.
Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.