EPN-V2

MAEN5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder.

Forkunnskapskrav

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet har fokus på kunnskap om trening og spesifikke fysiske aktiviteters interaksjon med sykdomsmekanismer. Det inkluderer grunnleggende innsikt i sykdomsmanifestasjoner og mekanismer, sett i sammenheng med forebygging, behandling og rehabilitering i et livsløps- perspektiv. Modulen fokuserer på dosering av fysisk aktivitet og trening, målet er å utdype de generelle retningslinjene med hensyn til frekvens, intensitet, type og tid.

Læringsutbytte

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid. Individuelt, selvstendig arbeid som utgjør 750 timer, og ender ut i masteroppgave (rapport) og muntlig presentasjon.

Veiledning

Hver student vil få tildelt en intern veileder og veiledningen kan bestå av inntil 20 timer i løpet av semesteret. Via veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved universitetet eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert industribedrifter som universitetet har samarbeid med. Dersom oppgaven utføres i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver skal veileder herfra ha ansvar for veiledningen, i samarbeid med den interne veilederen ved universitetet.

Masteroppgaven

Arbeidet som utføres innen masteroppgaven skal baseres på forskningsmessige prinsipper. Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport etter format av vitenskapelig rapport. Rapporten skal beskrive problemstilling, arbeidet som er utført og redegjøre for resultater. Rapporten har to typer tilpasninger i forhold til en vitenskapelig rapport:

  • Innledningen vil kunne inneholde en vesentlig lengre redegjørelse for masteroppgavens tema. Diskusjonsdelen vil kunne inneholde en vesentlig mer omfattende diskusjon. Det vil bli stilt krav til kvalitetssikrede kildehenvisninger og tilhørende kildeliste.
  • En vesentlig del av masteroppgaven vil kunne være knyttet opp mot en oppdragsgivers problemstilling, selv om denne ikke er av direkte vitenskapelig natur. Veileder ved høgskolen vil se til at det blir tilstrekkelig innslag av vitenskapelige problemstillinger, løsningsmetoder og kritisk refleksjon.

Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Eksempler på arbeidsformer er omvendt undervisning (flipped classrom), seminarer med gruppearbeid som vil inkludere cafebord, presentasjoner og diskusjoner. Både tradisjonelle og digitale forelesninger vil benyttes. Studiet forutsetter høy grad av selvstudier samt veiledning på arbeidsoppgaver. Studiet vil også inkludere ferdighetstrening hvor studentene vil få opplæring i dosering av treningen.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 % tilstedeværelse på gruppeveiledning og på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver
  • individuell skriftlig og muntlig presentasjon av et individuelt tilpasset og dosert treningsprogram for en eldre person.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre uker, inkludert beskrivelse av et treningsprogram for en eldre person med redusert funksjon. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på norsk.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F.