EPN-V2

MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Ethics
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal fungere som en forberedelse til planlegging og gjennomføring av masteroppgaven. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger som er relevante for ingeniørstudentenes planlegging og gjennomføring av en masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om forskningsprosessen for masteroppgave
  • kunnskap om induksjon, deduksjon og abduksjon som vitenskapelige tilnærminger
  • kunnskap om struktur og innhold i vitenskapelig artikler og avhandlinger
  • kunnskap til å vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
  • kunnskap om kjennetegn ved situasjoner som kan betraktes som plagiat og korrupsjon
  • kunnskap om organisering og finansiering av forskning i Norge og Europa
  • kunnskap om vanlige problemer og mulige løsninger i forbindelse med gjennomføring av en masteroppgave

Ferdighet

Studenten kan:

  • anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • anvende nettbasert søketeknologi for søk etter relevant informasjon
  • anvende relevante ressurser for å avklare og finne løsninger på etiske problemstillinger
  • bruke relevant teknologisk kunnskap og naturvitenskapelige metoder og prinsipper ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging og gjennomføring av en masteroppgave
  • analysere komplekse teknologiske problemstillinger og bidra til løsninger som er nytenkende og bærekraftige

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

Skriftlig kortfattet prosjektbeskrivelse av studentens masteroppgave, ca en A4-side. Skal brukes til fordeling av masteroppgaver og må derfor være tilgjengelig for lærerkollegiet etter innlevering.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjektrapport, 10 - 15 sider.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and perform critical learning processes for adult and young students within the field of digital citizenship.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

The aim of this course is to give the students the tools to participate and critically evaluate in and teach about digital democratic processes in society

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • Has advanced knowledge of the interrelationships between digital citizenship and civic participation
  • Has advanced knowledge of the role of technology in a digitalised society

Skills

The student

  • Can identify and communicate key concepts related to digital citizenship
  • Can critically evaluate conceptions of digital citizenship
  • Has the ability to initiate learning processes related to digital citizenship
  • Can apply knowledge on digital citizenship and civic participation to design and perform relevant teaching and learning processes

General competence

The student

  • Understands how to engage with digital citizenship in a digitalised society
  • Understands the importance of safety, literacy, and ethics in a digitalized society
  • Can communicate key concepts in digital citizenship to colleagues and students

Emneansvarlig

The course is designed for students to be physically present, but may also be adapted to students who participate online. Synchronous participation is recommended. No video recordings of the teaching and learning sessions are made. Work methods are student-active and collaborative. The students are expected to take active part in discussions and supposed to read the course literature on their own. The course work requirements will ensure that the student acquires sufficient theoretical knowledge to participate in oral and internet-based discussions during the semester. The course may be taught in English if English speaking students attend.