EPN-V2

MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Ethics
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.

Forkunnskapskrav

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet er en samlingsbasert videreutdanning og går over fire semestre med eksamen i andre og fjerde semester. Studiet gir kompetanse på aktuelle områder knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom tilleggsutdanningen vil studentene tilegne seg kunnskap og kompetanse om barnehagen som lærende organisasjon, barnehagen som et profesjonelt fellesskap, samt lek, læring, danning og omsorg. Studentene vil få erfaring med å vurdere og analysere egen kunnskap og kompetanse knyttet til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I læringsløpet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.

Vurdering og eksamen

Studiet er organisert som en kombinasjon av samlinger på OsloMet, eget arbeid i barnehage, på nett og i praksisopplæringsperioder. I studieperioden vil det pr. studieår være inntil seks samlinger à to dager ved OsloMet, med forelesninger, seminarer, veiledning og oppgavearbeid. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via OsloMet sin digitale læringsplattform.

Det benyttes digitale læringsformer som «flipped classroom», veiledningsmuligheter i den digitale læringsplattformen og digitale historiefortellinger. Etisk refleksjon rundt bruk av digitale delingsplattformer i barnehagehverdagen vil også være et emne i studiet. Dette arbeidet er basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen.

Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage, gjennom arbeid med litteratur, egenrefleksjoner og sammen med medstudenter og lærere, i både skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på et lærende felleskap, også når det gjelder nettbaserte læringsaktiviteter. Studentene må i hovedsak basere sitt arbeid på egeninnsats og selvstudium.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæring/praksisstudier, se emneplanene.

Sensorordning

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale tid for ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Emneansvarlig

For informasjon om vurdering og sensur, se emneplanene BSSP6000 Småbarnspedagogikk og BSBP6000 Barnehagepedagogikk.