EPN-V2

MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy design and building physics
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir;veiledet;til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.

Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.;

Anbefalte forkunnskaper

En intern sensor.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • skal ha kunnskap om;lokale og;globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og;bærekraftige løsninger;
  • er kjent med prosesser og metoder;for planlegging og gjennomføring;av komplekse;designprosjekter;;
  • skal kunne anvende;relevant;fagterminologi og teori tilknyttet;fagområdet

;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv;;
  • kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger;for å;velge passende arbeid- og designmetode;for eget arbeid;;
  • kan;identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter;;
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming;

;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan utvikle;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter og produkter;i et;lokalt og;globalt perspektiv;;
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;;
  • kan;reflektere over sin egen faglig utvikling;og;relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger;;;

Læringsutbytte

Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence can only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students must write an essay, in English, of 8-10 pages in connection to the course. The essay shall take the candidates project as its point of departure and be related to the course content. The essay must be handed in for assessment no later than two months after the end of the course. A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline. The essay will be graded by the course lectures.

Vurdering og eksamen

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
  • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala: A-F.