Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5100 Sanitasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sanitation
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte at brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
- inngående kunnskap om helse og hygiene
- avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
- avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
- avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
- avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
- avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
- kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
- har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
- har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
- har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
- har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
- har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
- velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
- prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
- beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
- regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
- utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
- lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
- analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
Hjelpemidler ved eksamen
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- En laboratorieoppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. tre til seks sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
- En individuell øving på to til fem sider
Sensorordning
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.