Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5010 Fornybar energi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Renewable Energy
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
-
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjekteksamen i gruppe på tre til fire studenter.
Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Vurderingsuttrykk
Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.
-
Sensorordning
Delemne barnevern
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene:
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
- har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
- har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
- har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
- kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
- har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
- kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak
Ferdigheter
Studentene kan
- bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
- forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
- kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
- reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner
Generell kompetanse
Studentene kan
- forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
- anvende faglig skjønn i barnevernssaker
Delemne utviklings- og kulturpsykologi
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Ulike psykologiske perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
- Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
- Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
- Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser
Ferdigheter
Studenten kan
- Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske perspektiver
Delemne psykisk helse - Voksne
Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser. Dette ses også i sammenheng med del emnet "utviklings- og kulturpsykologi".
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om
- hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse
- hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse
- psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering
- grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer
- anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse
- snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress
- reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse
- samarbeide med andre faggrupper
-
Emneansvarlig
Ingen ut over opptakskrav.