EPN-V2

MAEN5010 Fornybar energi Emneplan

Engelsk emnenavn
Renewable Energy
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om

    • ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
    • teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
    • de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
    • fornybare energisystemers miljømessige ytelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
    • analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
    • utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
    • utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
    • dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
    • fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
    • bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjekteksamen i gruppe på tre til fire studenter.

    Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Vurderingsuttrykk

    Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.

  • Sensorordning

    Delemne barnevern

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studentene:

    • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
    • har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
    • har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
    • har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
    • kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
    • har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
    • kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
    • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
    • forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
    • kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
    • reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
    • anvende faglig skjønn i barnevernssaker

    Delemne utviklings- og kulturpsykologi

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • Ulike psykologiske perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
    • Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
    • Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
    • Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske perspektiver

    Delemne psykisk helse - Voksne

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser. Dette ses også i sammenheng med del emnet "utviklings- og kulturpsykologi".

    Læringsutbytte

    Studenten har kunnskap om

    - hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse

    - hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse

    - psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering

    - grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    - anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer

    - anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse

    - snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress

    - reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    - forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse

    - samarbeide med andre faggrupper

  • Emneansvarlig

    Ingen ut over opptakskrav.