EPN-V2

MAEMP4200 Helsepedagogikk Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet belyser og problematiserer sentrale begreper i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder og digitale løsninger for helseutfordringer belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient/bruker- og pårørendeopplæring.Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak, samt betydningen av å være endringsagent på ulike arenaer når det gjelder helsefremming vektlegges.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan kritisk vurdere begreper og metoder innenfor helsepedagogikk

    Ferdigheter

    Studenten:

    • studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er)/bruker eller pårørende
    • kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
    • kan drøfte planlegging og gjennomføring av ulike helsepedagogiske metoder, eventuelt i samhandling med pasient/bruker og pårørende

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan kritisk analysere og trekke inn brukerkunnskap i pasient- og pårørendeopplæring individuelt og i gruppe
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i helsepedagogiske metoder individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • deltakelse i praktiske øvelser
    • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 2 uker, ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 % overlappende med MAPO4400 Helsepedagogikk, 10 stp.