Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP4200 Helsepedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Pedagogy
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet belyser og problematiserer sentrale begreper i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder og digitale løsninger for helseutfordringer belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient/bruker- og pårørendeopplæring.Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak, samt betydningen av å være endringsagent på ulike arenaer når det gjelder helsefremming vektlegges.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan kritisk vurdere begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
Ferdigheter
Studenten:
- studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er)/bruker eller pårørende
- kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
- kan drøfte planlegging og gjennomføring av ulike helsepedagogiske metoder, eventuelt i samhandling med pasient/bruker og pårørende
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kritisk analysere og trekke inn brukerkunnskap i pasient- og pårørendeopplæring individuelt og i gruppe
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i helsepedagogiske metoder individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i praktiske øvelser
- godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
Vurdering og eksamen
Tildeling av praksisplass forutsetter at alle tidligere semestre og eksamener er bestått.
Gjennom praksisperioden skal studentene få praktisk erfaring med selvstendig, fotojournalistisk arbeid i et mediehus.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Studentene har veiledet praksis i et mediehus, deltar i det daglige arbeidet og gjør selvstendige fotojournalistiske oppdrag i redaksjonen. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.
Eventuell undervisning foregår fysisk, på campus.