EPN-V2

MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Empowerment and Health Promotion
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
  • kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, medstudentrespons, seminarer, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
  • Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).
  • 100 prosent tilstedeværelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
  • 100 prosent tilstedeværelse på en workshop i sykdomslære.
  • Studieoppgave 2. Fagnotat i gruppe. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

SYBAS1200.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.