Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Empowerment and Health Promotion
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
- kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, medstudentrespons, seminarer, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
- Studieoppgave 1. Individuelt fagnotat. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).
- 100 prosent tilstedeværelse på et seminar i velferd og helsetjeneste.
- 100 prosent tilstedeværelse på en workshop i sykdomslære.
- Studieoppgave 2. Fagnotat i gruppe. Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding på innholdet i fagnotatet fra lærer og medstudent(er).
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
SYBAS1200.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.