EPN-V2

MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Empowerment and Health Promotion
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv. 

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap                                                                                                                                 

Studenten:

  • kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
  • kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn                                                                                                                    

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i farmasi / Masterstudium i helsevitenskap.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten  

  • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
  • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
  • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
  • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
  • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
  • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
  • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
  • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
  • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
  • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
  • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
  • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
  • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer 
  • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-5 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.