Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Empowerment and Health Promotion
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
- kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i farmasi / Masterstudium i helsevitenskap.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
- kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
- kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
- kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
- kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
- kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
- kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
- kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
- kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
- kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
- kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
- kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
- kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-5 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.