EPN-V2

MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
    • kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
    • kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er ingen arbeidskrav i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 2 uker, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 % overlappende med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.