Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Design and Project Description
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Anbefalte forkunnskaper
MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende. MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analyse av utvalgte emner i læreplanen sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
- Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen. Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1
Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.
Læringsutbytte
Individuell femdagers skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppe er studenter som har gjennomført 4-årig grunnskolelærerutdanning og har 60 studiepoeng naturfag.
Vurderingsuttrykk
Studenten vil få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Dybdelæring
- Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
- Utforskende arbeidsmåter i biologisk feltarbeid med fokus på utvikling av eget undervisningsopplegg
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
-