EPN-V2

MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Elderly People with a Disability
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gjennomført emne MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
    • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
    • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og -high troughput- metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
    • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
    • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
    • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
    • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
    • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur som brukes i genomisk analyse med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • kritisk analysere teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
    • analysere egen profesjonsrolle og funksjon innen behandling og rehabilitering av eldre personer med funksjonsnedsettelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere kroppslig funksjon, aktivitet og deltakelse hos eldre personer som bor i institusjon
    • prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike intervensjoner for eldre personer med funksjonsnedsettelse
    • analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
    • integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring og pasientens erfaring og preferanser
    • kritisk analysere utfordringer og barrierer ved implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
    • analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
    • kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
    • ca. 3 skriftlige laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema tiltak og behandling