EPN-V2

MABY5440 Geotechnical Models and Simulations Emneplan

Engelsk emnenavn
Geotechnical Models and Simulations
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Numerical method based on finite element method (FEM) plays an important role in geotechnical analysis and design for consultants. The course focuses on application of soil models in numerical simulation tools (e.g. PLAXIS or GeoSuite). It covers the topics regarding soil physical and mechanical behaviours, elastic-plasticity theory, some frequently used soil models and their parameters. It starts with continuum mechanics and simple soil models based on Tresca and Coulomb criteria. The focus is then on understanding the hardening rule which correlates shear hardening with soil volumetric change and the introduction of 'Critical State Soil Mechanics'. The ideas of FEM and its mathematical basis are also included in this course. Students can be capable of using these soil models to solve geotechnical problems under numerical tools at the end of course.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Ikke relevant.

  • Læringsutbytte

    After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Students have in-depth knowledge of:

    • general mechanical behaviours of different soil types based on previous laboratory test results
    • elastic-plasticity theory and stress-strain relationships
    • concept of critical state and critical state soil mechanics
    • soil models used in numerical simulation tools and their limitations
    • Mathematical and theoretical basis of finite element method

    Skills

    Students can:

    • capture key soil behaviours and interpret important soil parameters to be used for numerical simulation
    • understand soil elastic-plasticity and critical state soil mechanics
    • derive the simple constitutive equation to describe soil stress-strain behaviours
    • modify / develop simple numerical work based on soil models to simulate soil elementary test
    • use numerical tool (e.g. PLAXIS or GeoSuite) to solve the boundary value problem in geotechnical design

    General competence

    Students:

    • deepen the understanding of soil mechanical behaviours and can use mathematics to simply describe it
    • have good overview of typical soil models and can choose proper model to simulate soil behaviours

    can use numerical tools (e.g. PLAXIS or GeoSuite) to perform numerical analysis with the selection of good parameter inputs, right boundary condition setting and result validation

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Lectures, exercises and projects

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksisemnet gir studentene erfaring med å undersøke kropp, bevegelse og funksjon, i tillegg til å stille kliniske diagnoser, vurdere indikasjon for tiltak, samt gjennomføre og evaluere disse. Det integreres kunnskap fra tidligere emner for å sikre en sammenheng mellom den teoretiske læringen og praksis. Studentene vil få erfaring med å identifisere og håndtere mer komplekse situasjoner og vurdere behov for å henvise videre. Brukermedvirkning og samvalg er sentrale prinsipper i dette praksisemnet, og studenten forventes å kunne delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om hvordan aldring og helsetilstander kan påvirke funksjon og helse.
    • kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
    • kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon.
    • relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre, justere og skriftlig dokumentere undersøkelser og tiltak hos brukere eller pasienter ved ulike helsetilstander
    • anvende fagkunnskap til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende i endringsprosesser
    • identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan studenten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
    • anvende oppsummert forskning og klinisk erfaring, samt hensynta brukermedvirkning i beslutningstaking
    • anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
    • delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over bruker og pasients helhetlige situasjon, samt tilpasse tiltak til ulike kontekster
    • reflektere over etiske dilemmaer i fysioterapipraksis
  • Vurderingsuttrykk

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter ekstern veiledet praksis, gruppeseminar, og selvstudier. Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på seks (6) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på ca. 40-45 timer per uke.

    Praksis gjennomføres på ulike arenaer der fysioterapeuter er virksomme.

  • Sensorordning

    For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
  • Emneansvarlig

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.