Programplaner og emneplaner - Student
MABY5410 Advanced Soil Mechanics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Soil Mechanics
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course follows the undergraduate course 'Geotechnics' or 'Geotechnical Engineering' to broaden the fundamental concepts for graduate students. It provides the foundation for advanced geotechnical topics such as critical state soil mechanics (one soil mechanical theory), finite element simulation of geotechnical engineering, geoenvironmental engineering, foundation engineering, and others. It deepens the understanding of topics such as soil classification, shear strength of soils, and stress and strain state analysis, etc. which have been briefly introduced in the bachelor level course. Besides, some new topics such as soil elasticity, general soil mechanical behaviors, soil plasticity, and the concept of constitutive modeling will also be introduced in this course.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet deles i to deler:
- Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
- Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)
Læringsutbytte
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom og om forskning som belyser typiske utfordringer på området
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
- har omfattende kunnskap om den profesjonelle samtale med elever, foreldre, kollegaer og i interprofesjonelt samarbeid
- har brei kunnskap om og etiske overveielser over arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har brei kunnskap om pedagogisk ledelse blant kollegaer
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid innen de områder som fagets tematiserer
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over eget handlingsrom på området
- kan analysere utfordrende klasseromssituasjoner i lys av begreper om klasserommet som fellesskap, og se eget handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, og ivareta hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- kan samarbeide profesjonelt med foresatte og faglige instanser
- kan kritisk ta stilling og velge mellom handlingsmuligheter for å bidra til lokalt utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- har god forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft innen emnes temaer
- kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Emneansvarlig
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 1
a) Et klasserom for alle (klasseromsforskning, klassen som fellesskap)
b) Samfunnsmandatet (inkludering, tilpasset opplæring, dialog og demokrati, kritikk, danning)
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1
a) Oppvekst i dagens samfunn (sosialiseringsarenaer)
b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner (tilknytning og sosialisering, risiko og marginalisering)
c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring (resiliens og mestring)
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1
a) Pedagogiske fenomener og lærerrollen i endring
b) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid