Programplaner og emneplaner - Student
MABY5200 Structural Dynamics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Structural Dynamics
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Structures are often subjected to dynamic loads during their lifetime. This course aims to equip students with knowledge in structural dynamics, with particular emphasis on the building and bridge structures. The course is intended to provide necessary knowledge to determine the structural response to dynamic loads. Topics include single-degree-of-freedom (SDOF) systems, response to harmonic loading, response to impulsive transient loading, numerical integration, element stiffness, mass and damping matrices, multi-degree-of-freedom (MDOF) systems, damping, and eigenvalue problems. Theoretical knowledge on structural dynamics will be supplemented by its application on different structural engineering problems such as vibration control, system identification, earthquake response.
Anbefalte forkunnskaper
No formal requirements over and above the admission requirements.
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student has:
- knowledge to establish equation of motion for SDOF and MDOF systems
- knowledge to model structural damping
- knowledge to compute the key-concepts related to structural dynamics, such as natural frequencies, mode shapes, damping and vibration characteristics of structures.
- in-dept knowledge about the assumptions and limitations of the structural dynamics theory.
Skills:
The student
- is capable of recognizing physical phenomenon in the context of structural vibration
- can formulate the equation of motion for dynamics analysis of structures
- can establish necessary matrices for the equation of motion, stiffness, mass and damping matrix
- can calculate response from harmonic and transient loads
- can use computer programming tools (e.g. Matlab) to perform modelling and dynamic analysis of simple structural systems
- can conduct dynamic analysis using commercially available software.
General Competence:
The student is able to:
- design structures with the consideration of structural dynamics.
- solve engineering problems in the context of structural dynamics
- assess the need for dynamic analysis in structural design
- characterize the dynamic properties of a structure such as natural periods and mode shapes.
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching will consist of lectures and 3-4 voluntary exercises (written assignments or computer-based assignments).
If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None
Vurdering og eksamen
Emnet er en videreføring av emnet PMED1410. Det er fokus på sammensatte, behandlingsmessig utfordrende akuttmedisinske problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov. Emnet inneholder også fødselslære og undervisning i enkeltferdigheter en paramedisiner skal beherske.
Emnet undervises normalt på engelsk, men kan undervises på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Assessment parts:
1) Written Exam: All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others. Excel will be avaliable during the exam.
2) Project Report: All aids are permitted.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere pasientgrupper med særskilte behov som barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser, og gjøre rede for hvordan disse kan ivaretas
- kan gjøre rede for hvordan aldring påvirker kroppen og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for barns utvikling og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for hvilken konsekvens graviditet kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for medisinering av barn, gravide og geriatriske pasienter
- kan forklare betydningen av medfødte og ervervede funksjonsnedsettelser for vurdering og behandling ved akutt sykdom eller skade
- kan beskrive avansert luftveishåndtering
- kan beskrive ulike typer sår og sårbehandling
- kan gjøre rede for akutte urologiske og gynekologiske tilstander
- kan gjøre rede for normale og akuttmedisinske tilstander i forbindelse med svangerskap og fødsel
- kan forklare omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling av spesialfunksjoner
- kan gjøre rede for praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
- kjenner til faglige, etiske og juridiske aspekter i møte med uhelbredelig syke og døende
- kan begrunne meldeplikt til andre etater slik som politi og barnevern ved mistanke om mishandling og omsorgssvikt
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske selvstendig systematisk undersøkelse, vurdering, behandling og overvåkning av akutt syke og skadde barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser
- kan utføre avansert luftveishåndtering på dukke og benytte bistand til dette om nødvendig
- kan forberede og håndtere fødsel utenfor sykehus, samt identifisere og håndtere komplikasjoner
- kan ivareta mor og nyfødt(e) etter fødsel
- kan utføre og lede basal og avansert hjerte- lungeredning på nyfødte, spedbarn og barn
- kan anvende lover, forskrifter og regelverk relatert til helsehjelp til barn, unge og sårbare pasientgrupper, samt det som er relevant for samhandling med andre aktører i helse- og sosialtjenesten
- kan gi en anbefaling om riktig omsorgsnivå i ulike kliniske situasjoner
- kan anvende lovverk knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall
- kan drøfte bruken av blodgassanalyse for å avgjøre videre behandling
- kan bidra til symptomlindring og verdig ivaretakelse av uhelbredelig syke og døende, og deres pårørende, i tverrfaglig samarbeid med andre tjenesteutøvere
- kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper slik som barn, eldre, gravide og personer med funksjonsnedsettelser
Generell kompetanse
Studenten
- har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter
- behersker samhandling med andre instanser og utveksling av kompetanse for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester
- kan reflektere over personsentrert helsehjelp til pasienter med komplekse og sammensatte tilstander og pasienter i palliative forløp
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening og selvstudier.
Simulerings- og ferdighetstreningen omfatter basal og avansert hjerte-lungeredning (nyfødt, spedbarn og barn), avansert luftveishåndtering og håndtering av fødselskomplikasjoner. Treningen inkluderer også systematisk undersøkelse og behandling av pasienter med sammensatte problemstillinger, herunder barn, gravide, personer med funksjonsnedsettelser, kronisk syke og geriatriske pasienter.
Emneansvarlig
Emrah Erduran