EPN-V2

MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

This course will focus on advanced materials, primarily emphasizing concrete, and their key strength and durability properties, as well as their future outlook for improving the sustainability and resilience of structures. Lessons developed for this course will cover a wide range of high-performance construction materials and steel developed for different applications. Further to detailed discussions on the performance and pros/cons of such materials, this course will deliver in-depth knowledge of their main physical, chemical, mechanical, and thermal properties.

While the traditional curricula primarily cover only conventional concrete and steel materials for building and bridge applications, the current course provides a state-of-the-art knowledge of the advanced concrete and steel materials, including high-strength concrete, ultra-high-performance concrete, and fiber-reinforced concrete, as well as high-strength and corrosion-resistant steel. By completing this course, the students will be inspired to consider innovative applications of high-performance concrete and steel materials in their future research investigations and/or industry endeavours.

Anbefalte forkunnskaper

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
  • inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
  • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
  • kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
  • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
  • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
  • ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
  • være rollemodell ved bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
  • kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
  • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
  • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
  • kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring

Forkunnskapskrav

No formal requirements.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge:

The student has:

  • state-of-the-art knowledge of the application of different types of advanced concrete and steel materials, such as high-performance concrete and steel
  • in-depth knowledge to select the optimal material in a construction
  • knowledge to design structures with innovative materials
  • in-depth knowledge of physical, chemical, mechanical, and thermal properties of innovative concrete and steel materials
  • knowledge about the effect of the application of innovative materials on the life cycle of structures
  • knowledge about the environmental impact of using innovative materials.

Skills:

The student

  • is capable of conducting experimental tests on standard specimens using different types of innovative concrete
  • is capable of conducting experimental tests on standard specimens using different types of innovative steel
  • can assess the needs and propose the optimum innovative materials for certain design cases
  • can describe the difference between conventional and innovative steel and concrete in a different context
  • can carry out the basics of life cycle analysis.

General Competence:

The student is able to:

  • design structures with innovative materials.
  • reduce the environmental impact of construction materials
  • assess the need for the application of advanced steel and concrete
  • use different types of reviews of scientific articles/reports to gain an overview of the latest developments in advanced steel and concrete
  • characterize the properties of high-performance concrete and steel materials.

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching consists of lectures and exercises. In addition, the students will carry out a project assignment. The project assignment shall be presented in the form of a scholarly report.

Online lectures could be recorded (if the lecturers allow it), and the material will be made available to students on Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

Assessment/exam

The examination is divided into two parts:

Part 1) Individual written exam (60 minutes), weighted 70%. This part will be multiple choice questions and questions requiring short responses.

Part 2) Project report, prepared by groups of up to 4 students, approx. 20 pages, weighted 30%.

Both parts 1 and 2 must be awarded a passing grade (E or better) for the student to pass the course.

In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Part 1: No aid is permitted.

Part 2: All aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

Godkjent av fakultetets studieutvalg 3. juli 2013. Etablert av dekanen 3. juli 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i fakultetets studieutvalg 17. november 2014. Redaksjonelle endringer lagt inn 20. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentral for lærerens profesjonsutøvelse i lærerens daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering, men også for utvikling av lærerens kompetanse mer generelt. (profesjonsutvikling). Denne kompetansen er en forutsetning for integrering av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i grunnskolen.

Det blir lagt vekt på å gi innføring i grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og ressurser. Videre drøftes problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og utfordringer ved integrering av slike verktøy i skolen. Studentene skal oppnå fortrolighet med bruk av digitale enheter og skolerelevante programmer og nettressurser. Gjennom studiet skal studenten kunne legge til rette for undervisning og læring som utvikler elevenes kompetanser for fremtiden. Emnet gir en innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy med vekt på nye arbeidsformer og lærerens rolle i digitale omgivelser. Teknologiens betydning for skole, barnehage, samfunn og arbeidsliv inngår også i emnet.

Sensorordning

Two internal examiners. External sensor is used regularly.

Emneansvarlig

Mahdi Kioumarsi and Sarra Drissi