EPN-V2

MABY4500 Sustainable Concrete Structures Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable Concrete Structures
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet omfatter følgende temaer/elementer:

  • Norsk språkstruktur og hvordan norsk språk er i sammenligning med andre språk
  • Sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling
  • Sosiale og menneskelige aspekter i andrespråkslæring, for eksempel motivasjon, holdninger, alder og liknende
  • Didaktikk knyttet til undervisning i norsk som andrespråk
  • Det europeiske rammeverket for språk, læreplan i norsk for voksne innvandrere og andre relevante styringsdokumenter

Studietilbudet er på 30 studiepoeng og består av to emner på 15 studiepoeng hver. Emne 1 tilbys i høstsemesteret og emne 2 tilbys vårsemesteret.

Studiet er samlingsbassert med en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger. I hvert semester er det tre samlinger av to dagers varighet.

Anbefalte forkunnskaper

MABY4400 Analysis and Design of Structures, or courses with an equivalent learning outcome.

Forkunnskapskrav

Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til lesing og skriving på andrespråket. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav.

Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/ utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studietilbudet er et samlingsbassert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.

Ettersom studiet legger vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene i hvert emne for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis, og etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. I løpet av studiet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Arbeids- og undervisningsformer

Første semester

  • Emne 1: Grunnleggende språkkompetanse
  • Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen (3 dager)
  • Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
  • Antall studiepoeng: 15

Andre semester

  • Emne 2: Didaktikk og språk i bruk
  • Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (6 timer)
  • Vurderingsuttrykk: A-F
  • Antall studiepoeng: 15

Nærmere detaljer om vurdering og eksamen finnes i emneplanene

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Godkjent på fullmakt av Prodekan for utdanning 18.04.2023

Vurdering og eksamen

Type of assessment:

1) Individual oral exam, weighted 60 %

2) Project report, prepared by groups of 2-3 students, approx. 20-30 pages, including a presentation - weighted 40 %.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. Students must be awarded an E or better on their project report to be allowed to take the oral exam. Individual questions about the project report will be also be asked in connection with the presentation of the report. In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.

Assessment part : 1) and 2) cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Assessment part: 1) none, 2) all aids.

Vurderingsuttrykk

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Sensorordning

1) and 2): Two internal examiners.

External examiners are used regularly.