EPN-V2

MABIOD4900 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
Studieprogram
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers arbeidsområder
  • ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
  • ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • utvikle praksisrelevante problemstillinger
  • finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
  • anvende formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
  • anvende analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
  • reflektere analytisk over temaer i bacheloroppgaven og trekke inn kunnskapsteori

    Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
    • kan gjøre rede for virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
    • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
    • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
    • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
    • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
    • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
    • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
    • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
    • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
    • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
    • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
    • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlings­planlegging ved stråleterapi
    • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problem­stillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
    • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
    • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

    Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid

    Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:

    1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

    2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

    Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

    Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.

    Del 2: Kalkulator

    Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Sensorordning

    Emneoverlapp

    Det gis forelesninger som er relevante for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

    Krav til form

    Oppgaven skal være på 9000 ord +/- ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden. Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

    Gjeldende referansestil skal brukes.

    I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder. Hver student legger opp 500 sider selvvalgt pensum med relevans for bacheloroppgaven.

    Ved innlevering av bacheloroppgaven leveres også et skjema med oversikt over selvvalgt pensum. Skjemaet skal være påført kandidatnummer, ikke navn.