EPN-V2

MABIOD4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics, Quality Control and Quality Assurance
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
    • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
    • kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
    • har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
    • har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
    • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
    • kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
    • har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
    • har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
    • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
    • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
    • vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
    • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
    • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene