Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4500 Nuclear Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Nukleærmedisin
- Study programme
-
Master Programme in Biomedicine - part time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Flerkulturell fagkompetanse tilbys som videreutdanning i to påfølgende nivåer kalt Flerkulturell fagkompetanse 1 og 2. Flerkulturell fagkompetanse 1 har vært tilbudt som videreutdanning fra høsten 1997 (fram til våren 2013 med navnet Flerkulturell forståelse 1).
Målgruppe og opptakskrav
Flerkulturell fagkompetanse 1 er et deltidsstudium over ett studieår. Studiet er utviklet for å møte behov hos profesjonsutøvere som blir konfrontert med flerkulturelle problemstillinger i sine arbeidsmiljøer.
Studiet gir en innføring og problematisering av sentrale begreper som gjelder forholdet mellom individ, samfunn og kultur. Ulike faktorer som påvirker den individuelle yrkes- og profesjonsutøvelsen i en flerkulturell sammenheng blir drøftet.
For opptak kreves det minst tre års relevant høgre utdanning og to års yrkeserfaring.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning innen det flerkulturelle feltet
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i det flerkulturelle samfunns- og arbeidsliv
- har kunnskap om profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten
- mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører fagområdet og kan bruke disse faglige ressursene i refleksjon over egen praksis eller eget ståsted
- har evne til å anlegge et faglig helhetsperspektiv på aktuelle problemstillinger som angår profesjonsutøvelse i ulike flerkulturelle kontekster i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Studiet vil være preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av flerkulturelle spørsmål. Det er et hovedmål for studiet å fremme kompetanse for profesjonsutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Det vil derfor bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet, og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer.
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper.
Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene.
Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt og fra andre relevante erfaringer i eget liv. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.
Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Læremidlene skal sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning danne et allsidig grunnlag for studenten eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle -dekke- pensum, men må snarere sees som supplementer og komplementer.
I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.
Studiet er organisert på følgende måte:
a) Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotater.
b) Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. I et holdningsskapende studium som flerkulturell forståelse er det viktig at det utvikles en kullidentitet, og at samlingene åpner for direkte kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene i mellom.
c) Faglig forum på Internett/Fronter . Fire kvelder der hver student bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.
d) Innleveringer . Studentene skal levere minst to refleksjonsnotater til veiledning. Notatene er relatert til samlingene og det gis tilbud om veiledning fra fagansvarlig når notatene leveres innen oppgitte frister.
e) Veiledning kan gis enten gjennom datakommunikasjon (Fronter), over telefon eller som samtaler ansikt til ansikt. Veiledningen tilbys i forbindelse med skrivingen av refleksjonsnotater.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80% at seminars and scheduled group work
- minimum attendance of 90 % at the laboratory course
- individual practical test, approx. 2 hours
- individual project assignment about a nuclear medicine topic, up to 6,000 words
Assessment
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual written exam, 4 hours
Permitted exam materials and equipment
Mappevurdering
De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).
Ny/utsatt eksamen
Dersom mappen får karakteren F (ikke bestått), leveres en omarbeidet og forbedret versjon av mappen til påfølgende ny/utsatt eksamen.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren på bestått eksamen, må velge nye temaer for de tre refleksjonsnotatene.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
VurderingskriterierA: Fremragende
Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
B: Meget god
Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
C: God
Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
D: Nokså god
Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
E: Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
F: Ikke bestått
Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.
Examiners
Mappen vurderes av interne sensorer. Ekstern sensor benyttes til å foreta stikkprøver av eksamensbesvarelsene sensurert av intern sensor.