EPN-V2

MABIO5200 Makrobeskjæring av operasjonspreparater Emneplan

Engelsk emnenavn
Surgical Pathology Dissection
Studieprogram
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i biomedisin - deltidsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet danner et bredt teoretisk og praktisk grunnlag innen anatomi, patologi, terminologi og metoder som benyttes i makrobeskjæring av utvalgte operasjonspreparater i en patologiavdeling. Det fokuseres i tillegg på problemstillinger knyttet til fikseringstid og betydning for senere analyser av uttatt vev samt prosedyrer rundt biobanking av materiale.

Anbefalte forkunnskaper

Godkjente arbeidskrav fra førsteårsemnet VERB1500, samt bestått VERB1100, VERB1200, VERB1300 og VERB1400 fra 1. studieår.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i biomedisin.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte lover og forskrifter som gjelder håndtering, dokumentasjon og arkivering av humant prøvemateriale
  • kan vurdere det makroskopiske og mikroskopiske utseendet til normalt vev så vel som vanlige patologiske forandringer i de aktuelle vev og organer
  • kan beskrive anatomi, patologi og terminologi for utvalgte operasjonspreparater

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende gjeldende sikkerhetsforskrifter og tilfredsstille krav til hygiene under arbeid med utstyr, kjemikalier og biologisk prøvemateriale
  • kan på selvstendig måte identifisere makroskopiske forandringer i aktuelt prøvemateriale
  • kan strukturert utføre makrobeskjæring av sykelige forandringer i vev på en kvalitetssikret måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kunnskapsbasert med makrobeskjæring i egen avdeling
  • kan kritisk vurdere, drøfte og formidle prosedyrer for makrobeskjæring og bidra i opprettelsen av nye prosedyrer
  • kan kritisk vurdere behandling av humant materiale for spesialanalyser, biobanking og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er i hovedsak nettbasert og omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver og selvstudier. I selvstudiene inngår noe egentrening i makrobeskjæring. I tillegg inngår en obligatorisk samling på OsloMet på ca. 3 dager som inkluderer demonstrasjon av makrobeskjæring i en patologiavdeling. I gruppeoppgavene inngår muntlige fremlegg der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i digital timeplanfestet undervisning
  • minimum 80 % tilstedeværelse på samling ved OsloMet
  • individuell presentasjon av rapport fra selvstendig utført makrobeskjæring, tidsramme 15- 20 minutter.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoretiske emner og anvende kunnskapen i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere rekvirerte legemidler i samarbeid med praksisveileder, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov. Studentene skal sette seg inn i rammene for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og flerfaglig samarbeid.

Emne VERPRA10 omfatter totalt 2 uker med seminarer på campus, samt 9 uker brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner. Seminarene forekommer før, under og etter praksis. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er studentrollen, veiledning, syntetisering av kunnskaper fra ulike emner forut i studiet, faglige utfordringer studentene møter i praksis, kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.

Seminarene er medregnet i antall studiepoeng for emnet. Seminarene vil til sammen utgjøre ca. 10 dager.

Opptakskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for symptomer på sykdom
  • kan gjøre rede for behandling av de vanligste sykdommene og rehabiliterende tiltak
  • kan gjøre rede for sykdommens betydning for god helse
  • kan gjøre rede for hvordan atferd kan påvirkes av miljøbetingelser
  • kan reflektere over omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell, samt andre relevante verktøy og metoder i planlegging og utøvelse av helsehjelp ved sykdom og helsesvikt
  • kan administrere forordnede legemidler under tilsyn av autorisert helsepersonell
  • kan bruke Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka ved håndtering av legemidler, med spesiell fokus på virkning, bivirkning og interaksjoner
  • kan på selvstendig måte utføre praktiske prosedyrer innenfor eget kompetansefelt i henhold til VAR- Healthcare
  • kan gjennomføre basale smittevernrutiner i tjenesteutøvelsen
  • kan dokumentere helsehjelp i henhold gjeldende retningslinjer og lovverk
  • kan bruke helse- og velferdsteknologiske løsninger på tjenestestedet
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som aktiv lytting, stille spørsmål og gi konstruktive tilbakemeldinger
  • kan anvende oppdatert kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tjenesteutøvelsen
  • kan gjennomføre spesifiserte litteratursøk på norsk og engelsk i relevante databaser
  • kan muntlig formidle vernepleierens rolle som autorisert helsepersonell til tjenestestedet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende pleieprosedyrer og daglig omsorg på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kan identifisere tjenestemottakers ressurser og behov og ivareta disse i et helhetlig omsorgsarbeid
  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som regulerer tjenester til tjenestemottaker
  • kan innhente informert samtykke og ivareta taushetsplikten
  • kan vise aktsomhet, respekt og gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i henhold til skikkethetsvurderingen
  • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Emneoverlapp

Følgende må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
  • deltakelse på undervisning, ferdighetstrening, gruppe- og individuell veiledning før oppstart og i løpet av praksisperioden, minimum 80 prosent tilstedeværelse
  • innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning