Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.;;
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi / Masterstudium i farmasi. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;
Kunnskap ;
Studenten
- kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være;
- kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk;forskning;;
- kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og;grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk;;
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og;generell forskningsformidling;
- kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og;medisinsk forskning
Ferdigheter ;
Studenten ;
- kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori;
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging;
- kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og;prosjektledelse;
- kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og;metodeutvikling;
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning;
- kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og;medisinsk forskning;
Generell kompetanse ;
Studenten
- kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler;;
- kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap;;
- kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter;
- kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter;
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger;
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt,;men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet. ;
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;
- Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter;
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord;;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene