Studieinfo emne MABIO4000 2022 HØST
MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin / Masterstudium i farmasi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi / Masterstudium i farmasi. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
- kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk forskning
- kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
- kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og medisinsk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
- kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
- kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
- kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler
- kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap
- kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
- kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene