EPN-V2

MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.;;

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi / Masterstudium i farmasi. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;

    Kunnskap ;

    Studenten

    • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være;
    • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk;forskning;;
    • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og;grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk;;
    • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og;generell forskningsformidling;
    • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og;medisinsk forskning

    Ferdigheter ;

    Studenten ;

    • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori;
    • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging;
    • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og;prosjektledelse;
    • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og;metodeutvikling;
    • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning;
    • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og;medisinsk forskning;

    Generell kompetanse ;

    Studenten

    • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler;;
    • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap;;
    • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter;
    • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter;
    • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt,;men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet. ;

     Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;

    • Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter;
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord;;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene