EPN-V2

MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Reseach Methods
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i farmasi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.;;

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi / Masterstudium i farmasi. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;

Kunnskap ;

Studenten

  • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være;
  • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og medisinsk;forskning;;
  • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og;grunnlagsdokumenter som er relevant for medisinsk forskning og forskningsetikk;;
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og;generell forskningsformidling;
  • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i naturvitenskapelig og;medisinsk forskning

Ferdigheter ;

Studenten ;

  • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori;
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging;
  • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og;prosjektledelse;
  • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og;metodeutvikling;
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning;
  • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og;medisinsk forskning;

Generell kompetanse ;

Studenten

  • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler;;
  • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap;;
  • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter;
  • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i planlegging av forskningsprosjekter;
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger;

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt,;men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet. ;

 Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;

  • Muntlig fremlegg i gruppe på 2-5 studenter;

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord;;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene