EPN-V2

MAART4500 Evaluering i kunstterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Evaluation in Art Therapy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Systematisk evaluering av både prosess og utbytte av kunstterapi er avgjørende for å utvikle kvaliteten og evidensgrunnlaget for kunstterapipraksis. I dette emnet vil studentene eksperimentere og lære å bruke ulike verktøy for å observere og evaluere terapeutiske endring, kunstterapiprosessen og dens resultater. Studentene lærer å vurdere etiske spørsmål, samt å kjenne til prinsippene og lovene som regulerer omgang med ulike klienter i kunstterapipraksis. Studentenes egen kunstterapipraksis, er kjernen i læringen i løpet av dette emnet. Studentene skal øve på evaluering av praksisprosessene og utvikle evnen til faglig selvrefleksjon, samt kvaliteten på egen praksis. Emnet inkluderer veiledning av studentenes praksis i kunstterapi.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det veksles mellom forelesninger, seminarer med preparater, ferdighetstrening i funksjonsundersøkelse på medstudenter, databasesøk, bruk av digitale ressurser og selvstudier. Deler av undervisningen er felles med andre helsefagutdanninger.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere og anvende etiske prinsipper for å evaluere praksis
    • kan analysere og evaluere praksiserfaringer for å forbedre kvaliteten og evidensgrunnlaget for kunstterapi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike metoder og verktøy for å evaluere prosessen og resultatet av kunstterapi
    • kan kritisk reflektere og vurdere kunstterapiprosess og resultat
    • kan tilpasse og utvikle eget praksisarbeid på n konstruktiv og fleksibel måte i henhold til erfaringer og observeringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan evaluere prosessen og resultatet av kunstterapi
    • kan bidra til faglig samarbeid og utvikling av kvaliteten i kunstterapitjenester
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet kombinerer samlinger med digital undervisning. Emnet bruker varierte kunstbaserte og studentaktive læringsmetoder. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Emnet inkluderer også veiledet praksis.

    Mellom samlingene vil det være digital praksisveiledning og studentene skal jobbe med arbeidskravet om dokumentasjon og evaluering som senere skal presenteres og diskuteres i gruppe.

    Ferdighetstrening gjennomføres i seminarer. I seminarer med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I seminarer med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.

    Praksis

    Kunstterapipraksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne ta eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
    • minimum 90% deltakelse i 60 timer praksis
    • individuell egenevaluering av praksisen på et gitt evalueringsskjema

    Arbeidskravene kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen etter gitter kriterier, i form av en rapport hvor man reflekterer over egen kunstterapeutisk praksisprosess som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 1500 ord, referanseliste kommer i tillegg.

    Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge reglene for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Sensorordning

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
    • har kunnskap om hudens struktur og funksjon
    • har kunnskap om sirkulasjons- og respirasjonssystemets oppbygning, mekanismer og funksjoner
    • har kunnskap om det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygning, mekanismer og funksjon
    • har kunnskap om mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
    • har kunnskap om mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
    • har kunnskap om sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper, tester og målinger som er aktuelle for ortopediingeniørs virksomhet
    • kan gjøre rede for grunnleggende genetiske prinsipper

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • palpere og identifisere underekstremitetsstrukturer på kroppens overflate
    • utføre og begrunne enkel funksjonsundersøkelse av underekstremitet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere med bruker under funksjonsundersøkelse
    • forholde seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelse og er kjent med etiske dilemmaer knyttet til undersøkelser
  • Emneoverlapp

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.