Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF2200 Samfunnsfag 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies 1, Part 2
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Samfunnsfag 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
- har kunnskap om natur- og samfunnsgeografiske hovedtrekk i Norge
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
- kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
- kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
- kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Innhold
Emnet tar for seg sentrale samfunnsfaglige problemstillinger i det norske samfunnet og setter disse inn i en global sammenheng. Studentene får innsikt i samspillet mellom individ og samfunn og mellom menneske og natur.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.
Digitalt arbeidskrav
Temaet for arbeidskravet er bruk av digitale hjelpemidler i demokratiopplæringen. Formålet er å trene studentene i digital bruk og digital dømmekraft for å kunne legge til rette for læringsfremmende IKT-bruk i undervisningen. Studentene skal levere et individuelt arbeidskrav som en digital presentasjon med refleksjonskommentarer. Omfang er 1000 ord (+/- 10 %) tekst og minimum fem elektroniske bilder.
Prosjektarbeid om bærekraftig utvikling
Studentene arbeider i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Fem timer skriftlig individuell eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
15 sider notater. Sidene må være paginerte.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.