Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF2100 Samfunnsfag 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies 1, Part 1
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Samfunnsfag 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfaget i skolen
- har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
- har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter
i et historisk perspektiv
- har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
- har kunnskap om globalhistoriske hovedtrekk
- har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag
- har kildekritisk bevissthet om bruk av ulike informasjonskilder som internett og andre digitale medier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
- kan lede læringsprosesser med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter
- kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
- kan anvende historisk tenkning i planleggingen av undervisningen
- kan trene elever i å se seg selv som aktør i det globale samfunnet
- kan bruke digitale medier i undervisning som støtte for elevenes læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere selvstendig og kritisk omkring samfunnsfaglige spørsmål
- har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert
- kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn
- kan reflektere omkring dimensjonene tid og rom
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsfagets hovedområder (geografi, historie, samfunnskunnskap) og samfunnsfagdidaktikk. Studentene får innblikk i lange historiske linjer fra jeger/sanker-samfunnet til det postindustrielle samfunnet, i et nasjonalt så vel som et internasjonalt perspektiv. Videre gir emnet innsikt i sentrale nøkkelbegreper og didaktiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et utkast til en storyline som tematiserer ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter og produktet presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Alle på gruppa må delta i presentasjonen. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget som skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang 2000 ord (+/- 10%). Formålet med arbeidskravet er å integrere det estetiske perspektivet i samfunnsfaget slik at studentene lærer at fagstoff kan læres og formidles på ulike måter.
Ekskursjon langs Akerselva
Ekskursjon langs Akerselva der studentene holder muntlige gruppepresentasjoner på ca. 10 minutter om et tema knyttet til framveksten av industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet. Formålet med arbeidskravet er å ta i bruk lokalsamfunnet i undervisningen, fremme historisk forestillingsevne og konkretisere forholdet mellom fortid, nåtid og framtid, samt forhold mellom naturressurser, teknologi, bosetting og levevilkår.
Gruppepresentasjon om praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er på ca. 10 minutter. Gruppas presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør eksamen i emne 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
En individuell skriftlig oppgave (fagtekst) som bygger på erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.