EPN-V2

M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 1, Part 1
Studieprogram
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Naturfag 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
  • har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet og periodesystemet kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer og partikler danner grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
  • har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Innhold

Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-1
  • Kropp og helse 1-1
  • Kjemi 1-1
  • Fysikk 1-1
  • Teknologi og design 1-1

Naturfagdidaktikk 1-1

Temaet er fagovergripende og undervisning av det vil gjennomsyre de andre hovedtemaene i emnet.

  • Tilrettelegging for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • Arbeid med yrkesretting av naturfaget
  • Kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller
  • Systemer og systemtenkning
  • Varierte læringsarenaer (feltarbeid mm.)
  • Praktisk arbeid, varierte arbeidsmetoder
  • Refleksjon over egen naturfagundervisning forankret i teori og praksis
  • Arbeid med integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag

Kropp og helse 1-1

Emnet belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Modellbruk og systemtenkning i undervisning om celler og organsystemer
  • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • Hvordan bølger, lyd og lys påvirker syn og hørsel

Kjemi 1-1

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

  • Sikkerhet på naturfagrommet
  • Modeller: (partikkelmodellen, atommodeller, elektronprikkmodeller, kulepinnemodeller, dramamodeller og andre relevante modeller)

Fysikk 1-1

Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
  • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
  • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
  • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
  • System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.

Teknologi og Design 1-1

Temaet gir en innføring i teknologi- og designbegrepet til skolebruk, temaets plass i skolen og faglige tenkemåte.

  • Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder kraft og energioverføring
  • Naturfag som regifag i tverrfaglig prosjekt i teknologi og design
  • Kraft- og energioverføring

Stabile konstruksjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav som kan brukes i digital mappe (se under Vurdering)

Naturfagdidaktikk

  • Naturfagrapport med didaktisk refleksjon fra naturfaglig forsøk (1500 ord +/- 10 %).

Fysikk 1-1 og Kropp & helse 1-1

  • Planlegge et integrert undervisningsopplegg med praktisk innslag innenfor temaet lyd/lys og sanser. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (10-20 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %).

Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1

  • Bruk av modeller i naturfag. Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (5-10 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport om én av modellene (1500 ord +/- 10 %).

Teknologi og design 1-1

  • Designmappe. Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang: 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (1000 ord +/- 10 %).

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.

I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1

  • Presentasjonsdag for modell

I temaene Kropp & helse 1-1 og Fysikk 1-1

  • Presentasjonsdag for undervisningsopplegg

I temaet Teknologi og design

  • Presentasjonsdag for produkt

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

Eksamen arrangeres som en individuell mappeeksamen og består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider fra emnets arbeidskrav og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for eksamensmappen gis ved oppstart av studiet.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet digital mappe leveres til ny eksamen.

Ved forbedring av karakter må et refleksjonsnotat med en ny didaktisk tilnærming leveres sammen med omarbeidete arbeidskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Se under Vurdering/eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.