Programplaner og emneplaner - Student
M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Education 1, Part 1
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Naturfag 1 for trinn 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet og periodesystemet kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer og partikler danner grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Innhold
Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-1
- Kropp og helse 1-1
- Kjemi 1-1
- Fysikk 1-1
- Teknologi og design 1-1
Naturfagdidaktikk 1-1
Temaet er fagovergripende og undervisning av det vil gjennomsyre de andre hovedtemaene i emnet.
- Tilrettelegging for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
- Arbeid med yrkesretting av naturfaget
- Kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller
- Systemer og systemtenkning
- Varierte læringsarenaer (feltarbeid mm.)
- Praktisk arbeid, varierte arbeidsmetoder
- Refleksjon over egen naturfagundervisning forankret i teori og praksis
- Arbeid med integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag
Kropp og helse 1-1
Emnet belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Modellbruk og systemtenkning i undervisning om celler og organsystemer
- Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- Hvordan bølger, lyd og lys påvirker syn og hørsel
Kjemi 1-1
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen
- Sikkerhet på naturfagrommet
- Modeller: (partikkelmodellen, atommodeller, elektronprikkmodeller, kulepinnemodeller, dramamodeller og andre relevante modeller)
Fysikk 1-1
Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.
- Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
- Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
- Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
- Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
- System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.
Teknologi og Design 1-1
Temaet gir en innføring i teknologi- og designbegrepet til skolebruk, temaets plass i skolen og faglige tenkemåte.
- Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder kraft og energioverføring
- Naturfag som regifag i tverrfaglig prosjekt i teknologi og design
- Kraft- og energioverføring
Stabile konstruksjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet gir studentene grunnleggende, erfaringsbasert opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, begynneropplæring i musikk og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsma¿ter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell mappeeksamen og består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider fra emnets arbeidskrav og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for eksamensmappen gis ved oppstart av studiet.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet digital mappe leveres til ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må et refleksjonsnotat med en ny didaktisk tilnærming leveres sammen med omarbeidete arbeidskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Se under Vurdering/eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.