Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT1300 Matematikk, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics, Subject 3
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
;
I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra emne 1 og emne 2. Blikket er mer rettet mot forskning. Sentralt i emnet er arbeid med statistikk og sannsynlighet og matematematisk analyse.
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole ;
- har kunnskap om matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5-10
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
-
Innhold
Én intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen krav utover opptakskravene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha fullført emnet forventes studenten å oppnå følgende:
Kunnskap
• Forstå grunnleggende begreper i fluidmekanikk (som grensesjikt, kontinuum-hypotese, viskositet, konserveringslover) og kunne gjenkjenne praktiske fluiddynamiske problemer.
• Kjenne forskjellen mellom Eulerisk og Lagrangisk beskrivelse av væskestrøm.
• Kunne bruke fundamentale likninger for fluiddynamikk (kontinuitet, bevegelsesmengde og energi) og kjenne til hvor de kan anvendes.
• Kunne bruke dimensjonsanalyse for å designe prototyper i redusert skala.
• Ha forståelse for ulike fysiske fenomener knyttet til interne og eksterne strømninger over vanlige geometriske former.
• Ha kunnskap om grunnleggende eksperimentelle teknikker innen fluidmekanikk.
FerdigheterStudenten skal kunne:
• Utføre enkle beregninger av hastighet, trykk, temperatur og skjærspenning for inkompressible strømninger.
• Formulere rimelige matematiske modeller for å løse tekniske problemer.
• Beregne løft- og dragkrefter.
• Analysere strømning i rør og rørnett, samt beregne energi- og trykktap.
Generell kompetanseStudenten skal kunne bruke matematisk modellering og løsninger på problemer innen fluidmekanikk, og være i stand til å foreslå egnede eksperimentelle metoder for væskestrømningsproblemer.
-
Vurdering og eksamen
Forelesninger, eksperimentelle lab-øvelser og oppgaver.
-
Hjelpemidler ved eksamen
3 av 4 obligatoriske oppgaver må godkjennes. Oppgavene leveres gjennom Canvas. Kurset må være godkjent før eksamen kan avlegges.
-
Vurderingsuttrykk
The exam consist of two parts:
1. 1 individual report (word limit 1000-2000) based on relevant fluid mechanics problems. (Counts 40 %)
2. 3 hour written exam under supervision (Counts 60%).
The exam results can be appealed.
Both parts of the exam must be passed in order to pass the course.
In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed
-
Sensorordning
A–F.