EPN-V2

M5GMT1300 Matematikk, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, Subject 3
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

    ;

    I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra emne 1 og emne 2. Blikket er mer rettet mot forskning. Sentralt i emnet er arbeid med statistikk og sannsynlighet og matematematisk analyse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
    • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
    • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
    • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
    • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
    • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole ;
    • har kunnskap om matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5-10
    • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
    • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
    • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
    • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
    • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
  • Innhold

    Én intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen krav utover opptakskravene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha fullført emnet forventes studenten å oppnå følgende:

    Kunnskap

    • Forstå grunnleggende begreper i fluidmekanikk (som grensesjikt, kontinuum-hypotese, viskositet, konserveringslover) og kunne gjenkjenne praktiske fluiddynamiske problemer.

    • Kjenne forskjellen mellom Eulerisk og Lagrangisk beskrivelse av væskestrøm.

    • Kunne bruke fundamentale likninger for fluiddynamikk (kontinuitet, bevegelsesmengde og energi) og kjenne til hvor de kan anvendes.

    • Kunne bruke dimensjonsanalyse for å designe prototyper i redusert skala.

    • Ha forståelse for ulike fysiske fenomener knyttet til interne og eksterne strømninger over vanlige geometriske former.

    • Ha kunnskap om grunnleggende eksperimentelle teknikker innen fluidmekanikk.

    FerdigheterStudenten skal kunne:

    • Utføre enkle beregninger av hastighet, trykk, temperatur og skjærspenning for inkompressible strømninger.

    • Formulere rimelige matematiske modeller for å løse tekniske problemer.

    • Beregne løft- og dragkrefter.

    • Analysere strømning i rør og rørnett, samt beregne energi- og trykktap.

    Generell kompetanseStudenten skal kunne bruke matematisk modellering og løsninger på problemer innen fluidmekanikk, og være i stand til å foreslå egnede eksperimentelle metoder for væskestrømningsproblemer.

  • Vurdering og eksamen

    Forelesninger, eksperimentelle lab-øvelser og oppgaver.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    3 av 4 obligatoriske oppgaver må godkjennes. Oppgavene leveres gjennom Canvas. Kurset må være godkjent før eksamen kan avlegges.

  • Vurderingsuttrykk

    The exam consist of two parts:

    1. 1 individual report (word limit 1000-2000) based on relevant fluid mechanics problems. (Counts 40 %)

    2. 3 hour written exam under supervision (Counts 60%).

    The exam results can be appealed.

    Both parts of the exam must be passed in order to pass the course.

    In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed

  • Sensorordning

    A–F.